Svar: Søvnrytmeproblemer - 6 mdr.
20. november 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Line
Der sker rigtig meget med børn rent udviklingsmæssigt omkring 6 måneders alderen og det er en tid, som ofte virker frustrerende for både forældre og børn. Det opleves ofte som om at barnet er mere pylret, tryghedssøgende, morsyg, vil ikke ligge alene, vil underholdes hele tiden og selvom man forsøger at være der 100 pct, hele tiden, så føles det formålsløst - for han pylrer alligevel ... Samtidig oplever mange forældre behov for også at være et par i denne periode. Man begynder at stille lidt krav til sit barn og stiller også krav til hinanden - nu er der jo gået et halvt år, så nu må vi kunne prioritere os selv lidt mere osv.
Derfor virker det måske ekstra hårdt, når barnet pludselig virker mere krævende og kontaktsøgende, fordi man endelig var begyndt at se frem til voksentid og mulighed for også at være et par og ikke 'bare' forældre ... :o)
Din plan for dagen ser umiddelbart fin ud, både tidsmæssigt og hvad angår behov for søvn, mad osv. Det er helt normalt at børn i denne alder begynder at kunne springe den sene lur over og således begynder at skulle holde sig vågne til aften - men det er stadig lidt svært og det betyder at det kan være lidt svært at få hverdagen til at hænge sammen. På den ene side vil han jo ikke sove om eftermiddagen - på den anden side bliver han for træt og falder for tidligt i søvn om aftenen. Det er dog en periode og det ændrer sig igen.
Jeg nævner alt dette for at fortælle dig at det du oplever i øjeblikket er helt normalt og at familietiden omkring aftensmaden nok skal komme igen. Put du bare din dreng kl. 18 de dage, hvor han viser behov for det og lad ham også sove en powernap og gå lidt senere i seng, de dage, hvor det fungerer bedst. Lige nu er du nødt til at være lidt fleksibel. Det er altså svært når børn skifter behov for lure om dagen - det er svært at gå fra 3 til 2 lure dagligt, det er svært at gå fra 2 til kun 1 lur dagligt og det er svært, når I kommer til den alder, hvor middagsluren helt skal springes over.
Når jeg læser din beskrivelse af August, så tænker jeg at det altså er alder og udviklingstrin der spille ind og ikke så meget at far har taget over, at han er flyttet på eget værelse osv. Han har bare i øjeblikket behov for ekstra tryghed og nærhed og det er helt fint, at I forsøger at give ham dette og hjælper ham til ro, når han skal sove.
De natlige opvågninger og behov for brystet kan også være udtryk for drømmeaktivitet og behov for tryghed, når han vækkes af det. Det behøver således ikke være behov for mælk, men brystet giver ham tryghed. Prøv derfor at tilbyde brystet og lirk brystvorten ud af munden på ham og sæt kærtegn og beroligende ord i stedet. Altså tilbyde brystet og få ham til ro men ikke lade ham fylde sig med mælk og så stille og roligt sætte noget andet i stedet, så han kan nøjes med det og ikke længere behøver brystet.
Jeg håber ovenstående er en forklaring på hvad der sker hos jer i øjeblikket og at du finder lidt ro ved at vide at I gør det godt og at det er en fase I skal igennem lige nu :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske