Svar: Vågner om natten - 10 mdr.
20. november 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Christina
Dejligt at se at du har læst nogle af mine andre svar og er helt med på, hvad der sker hos jer i øjeblikket. Der er jo som du skriver ingen tvivl om at der sker rigtig meget med jeres dreng i øjeblikket - han brager igennem separationsfasen (og har gjort det et par måneder, men det hører med) og han øver sig motorisk både vågen og sovende. Han har en både mental og motorisk uro og en naturlig tryghedssøgende adfærd.
Det er forskelligt, hvordan børn kommer igennem denne fase og hvor hurtigt det går. Ofte hjælper det, når barnet begynder at kravle og blive mere selvstændigt mobil, så længe han ikke mestrer dette vil han naturligt have behov for stillingsskift om natten, behov for at blive hjulpet til ro igen og igen ...
Der er igen tvivl om at den sene middagslur, hvor han først vågner kl. 16 kan spille ind på hans søvn og lyst til at overgive sig til søvnen om aftenen. Det kunne være mere hensigtsmæssigt, hvis han om formiddagen kun sove 45-60 minutter og så sov 1½-2 timer over middag og således sov middagslur et sted mellem kl. 12-14.
Jeg ved godt at vuggestue personalet har den holdning at når han sover 2 timer om formiddagen, så er det fordi han har behov for det - og det er også rigtigt. Det kan bare være en uhensigtmæssig rytme i forhold til hvordan resten af dagen kommer til at kører og hvis man vil forsøge at ændre og påvirke barnets indre ur til en lidt anden rytme, end den barnet har, så er man nogle gange nødt til at vække barnet ...
Jeg synes I skal forsøge i weekenden og ellers må I forsøge i juleferien om I kan arbejde på en kortere formiddagslur og en længere middagslur som ikke ligger for sent.
Det lyder derudover som om at han lige nu har behov for den ekstra amning og det er okay at du lige nu ammer ham 3 gange dagligt. Det er dog vigtigt at han lærer at falde i søvn uden brystet i munden, så han ikke forbinder brystet med at skulle sove. Brystet er ikke så god en søvnassociation med den alder han har.
I kan godt forsøge med se-til-metoden, hvor I putter ham kærligt og nænsomt, kærtegner, synger eller lignende og så går. Hele tiden kun væk i ca 3 minutter, så tilbage betrygge ham i at I er der, passer på ham, hjælpe ham med at blive lagt rigtigt, få dynen om sig osv. og så gå igen for at vende tilbage igen 3 minutter efter.
Men I skal vurdere meget hvordan han reagerer. Han må gerne protestere over at skulle sove, han må gerne synes det er uretfærdigt at han skal sove nu, at dagen slutter. Der må gerne være protestgråd. Men han må ikke græde fordi han er bange eller utryg. Hvis han rejser sig ved tremmerne, rækker armene frem mod jer "tag mig op", "gå ikke fra mig" skal I blive der. Så er det langt bedre givet ud at sidde hos ham, holde ham i hånden, berolige ham og han så falder trygt i søvn i løbet af 15 minutter end det er at lade ham græde sig i søvn.
Det er et forsøg værd, prøv og se hvad der sker og ret så ind efter hvad signaler han sender.
I skal være opmærksomme på hvordan I reagerer, når jeres dreng virker omklamrende og klæbende. Hvis I bliver irriterede, skubber ham lidt fra jer osv. så vil det godt kunne forstærke problemet. Han har brug for at vide at I er der for ham 100 pct og derfor er det en rigtig god idé at I lige i øjeblikket næsten 'nurser' ham ekstra meget. Jo mere mor han kan få, jo bedre er det, så sørg for at kærtegne, tumle, tage over og hjælpe ham så meget du overhovedet kan. Du skal forestille dig at hans 'mor-depot' skal fyldes op, så han har noget at tære af - så vil han efterfølgende blive mindre klæbende.
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske