Svar: Urolig om natten - 5 mdr.
20. november 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Maibrit
Tak for din mail. Det er svært, når børn skifter søvnrytme og adfærd, man bliver naturligt urolig, når barnet pludselig sover anderledes og kortere og når barnet pludselig begynder at græde og være mere pylret. Det hører dog alderen til, så en del af det du oplever handler om den udvikling som Valdemar går igennem lige nu.
Børn gennemgår forskellige faser i deres udvikling og når man ser på børn, så ligger disse faser nogenlunde præcist, sådan rent aldersmæssigt. Der ligger blandt andet en fase omkring de 19 uger - det man kalder for 19 ugers spring eller tigerspring, ligesom der også ligger en fase omkring 26 uger:o)
Fasen Valdemar gennemgår lige nu er ofte kendetegnet ved at han bliver mere pylret og kan virke lidt mere småklynkende end du tidligere har oplevet. Han vægrer sig måske overfor visse fremmede, vil helst være hos dig og er stadig også lidt pylret selvom han er på din arm.
Han begynder at kunne bruge sine motoriske færdigheder mere bevidst. Fra blot at kunne gribe omkring sit legetøj, så begynder han nu at se på legetøjet, række ud efter det, gribe det, ryste det og putte det i munden.
Han begynder også at bruge sine lyde, pludrer mere og mere varieret, øver sig med sin tunge, pludrer mere og mere i dialog og har flere og flere verbale lyde i sit repertoire.
Motorisk begynder han også at vende sig fra ryg til mave og omvendt, og han begynder måske at forsøge at krybe lidt hen over gulvet (ofte baglæns) og dreje rundt om sig selv.
Disse spring er altså tidspunkter hvor barnet udvikler sig både mentalt og fysisk og derfor perioder, som kræver lidt mere omsorg, trøst og nærhed. Denne fase varer nogle uger, så er der ro på igen i et par uger og så omkring 26 uge begynder næste fase så... Alt efter om barnet er født lidt før tid eller født efter termin kan faserne godt rykke sig et par uger.
I kraft af den udvikling Valdemar gennemgår, så er han også meget mere bevidst end tidligere. Han er således mere og mere afhængig af en fast soverytme, fast ritual, det gør ham rolig når ting er genkendelige og det er derfor et rigtig godt tidspunkt at arbejde lidt på lidt faste rutiner. Det vil sige faste tidspunkter at tilbyde mad, bryst og så putte ham på samt en fast måde, man gør tingene på, så det på sigt bliver genkendeligt og trygt.
Valdemar har en vane med at blive ammet i søvn og det er rigtig dejligt og helt naturligt for hans alder - det er der absolut ingen problemer med at du har gjort. Men han er ved at nå en alder nu, hvor han bliver mere og mere bevidst om at have behov for brystet for at kunne sove og det kan nogle gange give lidt problemer - ikke altid, men nogle gange.
Det at ligge i din favn, falde i søvn med brystet i munden er således det han lige nu forbinder med at sove. Når du så flytter ham i seng, så vågner han naturligt kort tid efter, savner dit bryst og din favn og falder først til ro, når du giver ham det igen - det er jo det han forbinder med at skulle sove. Derfor er det en rigtig god idé at arbejde på at han ikke falder i søvn ved brystet, men først når han er puttet i sin seng.
Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Hvis du kan lære ham at falde i søvn uden at have brystet i munden og uden at være i din favn, men i stedet finde roen og føle sig tryg ved sengen, hvor du ønsker han skal sove - så er du nået langt.
Håber dette forklarer lidt om hvad der sker hos jer og også hvordan I kan komme lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske