Svar: Er ikke så glad for fremmede
21. november 2008
Alder:
4 mdr.
Hej Lea
Din drengs begyndende separationsangst er helt normal. Nogle børn har det i udpræget grad allerede fra 4 måneders alderen, for de fleste kommer det dog først rigtigt til udtryk i 8-9 måneders alderen.
Det handler om at han lige nu er så gammel at han tydeligt skelner mellem om han er ude eller hjemme, om han er i favn hos mor eller far eller nogen han ikke kender. Det er enormt vigtigt at respektere hans grænser og derfor ikke bare lade ham gå fra arm til arm. Han skal have lov til at se folk an inden han gives til dem og bedsteforældre og andre må give ham lidt tid, han skal lige vende sig til dem inden de så holder ham kortvarigt, hvorefter han så atter kommer tilbage til mor eller far.
At han har det sådan nu, behøver ikke betyde at han senere får sværere ved at blive passet af andre eller lignende. Lige nu skal du altså give ham den tryghed han behøver og lade ham studere andre mennesker, pludre til dem osv. fra din trygge favn, hvor han tør og har lidt mere mod :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske