Svar: Skriger vildt om natten
21. november 2008
Alder:
10 mdr.
Kære trætte mor
At vågne med skrig om natten, komme op, få lidt vand og falde til ro igen efter 15 minutter, for så at vågne med skrig igen efter 1-2 timer .. Det lyder som smerter. Ofte et mønster man ser, når børn har ondt i ørerne og da jeres dreng har være syg med forkølelse og feber, så synes jeg det er relevant at mistænke om han kan have smerter fra ørerne.
En anden mulighed er naturligvis smerter fra tænderne, men smerter fra tænder, holder normalt ikke op ved at barnet kommer op på højkant ... Tandsmerter kommer ofte også lige der, hvor tænderne bryder igennem tandkødet, det er ofte overstået inden for 1 døgn, men kan naturligvis godt vare lidt længere, hvis flere tænder dukker frem på næsten samme tid.
Min umiddelbare tanke er altså smerter og sandsynligvis fra ørerne. Men ellers skal I naturligvis også medtænke at han kan vågne af drømme og naturlig natlig uro på grund af den alder og udvikling han går igennem lige nu. Du fortæller at han motorisk er begyndt at bevæge sig mere og mere rundt på egen hånd, det betyder at verden nu pludselig er betydeligt større end tidligere og alt hvad han oplever om dagen skal bearbejdes i drømme om natten.
Samtidig øver han sig motorisk også om natten, får sig lagt op i kravlestilling, kan ikke finde ud af at lægge sig igen og ligger derfor i søvne og klynker, protesterer osv. fordi han har brug for hjælp til stillingsskift. Så hans gråd om natten kan altså også handle om udvikling mere end om smerter - du skriver dog "han skriger vildt" og derfor tolker jeg det mere som smerter hos jer.
Det er fint at tilbyde ham lidt vand i stedet for brystet, men som udgangspunkt behøver han ikke væske hele natten igennem, han kan og bør indtage sit behov i løbet af dagen og aftenen. Du skal derfor sikre dig at han spiser aldersmæssigt relevant og indtager sit behov i dagtimerne. Ligesom du naturligvis skal sikre dig at han ikke sover så meget om dagen, at han naturligt ikke sover om natten ...
En alderssvarende madplan ser således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød lavet med smørklat og sødmælk, vand af kop
Formiddag 9: ½ banan eller anden frisk frugt, lidt frugtmos eller frugt i hånden. ½ bolle med smør, ost i stænger, vand af kop
Puttes til formiddagslur 9.30-10. Sover måske kun en lille times tid
Frokost 12: Rubgrød med smørbart pålæg - makrel, tun, rognguf, sildepostej, leverpostej, smøreost, mos fra glas kan bruges som pålæg eller som supplement. Tilbydes godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle eller lignende som han kan sidde og spise med hænderne. Også gerne lidt kogte ærter, majs, gulerod. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca 13.30, sover måske 1½ time
Eftermiddag 15.30-16: En portion tykmælk med frugtmos, ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt i hånden, vand af kop
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Der skal være mos - f.eks. kartoffel moset med lidt sovs og ved siden af mad i stykker - f.eks. stykker af frikadelle eller lignende. Han må få alt hvad I spiser, lasagne, frikadeller, ovnstegte kartofler, ris f.eks. boller i karry. Og skal I en dag have noget som ikke er børnevenligt, så må du give ham et glas med en babymiddagsret så du er sikker på at han er mæt, når han puttes til natten. Vand eller sødmælk at kop.
Kan tilbydes en portion frugtgrød med mælk til dessert eller en grød som "godnatgrød", igen for at sikre at det ikke er på grund af sult han vågner om natten.
Puttes til natten mellem 19-20 med amning
Sen aften 23-24: Ammes, fordi du så er sikker på at han har fået og derefter fint kan sove uden at få mælk.
Jeg håber at ovenstående tanker og plan hjælper lidt videre på vej og giver idé til hvad der sker hos jer:o) Fortsat held og lykke med ham og med dagplejestarten.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske