Svar: Hvor gamle skal børn være for at få salt i maden?
21. november 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Pigelils mor
Det er især små børn, særligt under 1 år, hvor man er opmærksom på at de ikke får for meget salt. Kartofler og andre grøntsager til barnets mos må gerne koges sammen med maden til den øvrige familie og de må gerne få lidt sovs osv. så de spiser familiemad, men hvis man salter meget, så er det en god idé at bruge bordsalt. Man skal også være opmærksom på at færdigproducerede madvarer, f.eks. meget kødpålæg kan indeholde meget salt.
Efter 1 års alderen vil barnet som udgangspunkt spise som den øvrige familie og barnet vil derfor naturligt via maden få lidt salt og det er helt okay. Hvis man ikke salter meget, så kan barnet sagtens spise det samme som familien. Det er dog stadig en god idé at undvære salt i f.eks. havregrød, hvis barnet er vant til at spise det uden salt, så er der ingen grund til pludselig at tilsætte salt i barnets grød.
Håber dette er svar nok på dit spørgsmål ...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske