Brev:
Morsyg og grænser
21. november 2008
Alder:
14 mdr.
Morsyg og grænser
Kære Helen.
Ja det er ved at være et par måneder siden jeg har brugt din ekspertise, men Oscar udvikler sig bare super godt og vi prøver at følge med på bedst mulig vis.
Han begyndte at gå da han var 10 mdr. Han kravlede hen til ting rejste sig op og gik ud i rummet. Han havde ingen faldteknik og kunne ikke rejse sig hvis han faldt, men kravlede bare hen til en ting og rejste sig igen og sådan gik den vilde jagt en lille måned og så mestrede han det fuldt ud. Han er en meget modig lille gut. Til tider lidt for modig hvilket resulterede i 5 sting ved næsen mellem øjnene.
Oscar er nu 14 måneder og løber flot omkring. Hans sprog udvikler sig rigtig godt. Kan nu sige hej hej, nej, sko, lys, hov og i dag måske far (dvs han kan sige far, men bruger det vist ikke bevidst til ham). Han spiser med ske og gaffel, men når tålmodigheden bliver brugt op bruger han selvfølgelig fingrene. Altså en god udvikling, hvilket jeg ikke er i tvivl om og på mange områder er han jo også forud for sin alder (hvis man kan sige det?).
Den nye udfordring er nu at Oscar godt kan blive lidt voldsom og har et til tider stort temperament. F.eks. er han de sidste par uger begyndt at slå mig i hovedet og siger gran hver gang og så smiler han meget lumsk. Siger selvfølgelig konsekvent nej og siger han må ae og viser ham det. Han kan også blive ret gal hvis noget går ham i mod, f.eks. dele ting i vuggestue el der er blevet sagt nej til noget. Mit bud er han prøver lidt grænser en gang i mellem, men er det ikke lidt tidligt? Er han bevidst om det nu?
Han er også de sidste 14 dage blevet meget morsyg og det er kun mig som kan trøste og han vil putte og sidde hos mig. Far kan sagtens ligge i seng, men Oscar vil ikke sidde hos ham og hygge eller trøstes af ham. Er det også en periode vi skal støtte ham i og kan jeg forstærke det ved at tage ham når han rækker ud efter mig på fars arm?
Ja Oscar er i hvert fald ikke et lille stille barn. Han er fremme i skoene og alle i vuggestue og børbehaven kender ham, og han går under navnet charmøren med temperament.
Håber du forstår mit igen lange brev.
PS Jeg har lidt svært ved at slippe hans aftenflaske han får kl 19.30 samtidig med hans putning. Ved at Oscar er ligeglad, men det er mig! Skal jeg lade være med at give ham den eller må jeg vente til efter jul? Et slags nytårsfortsæt ;-) Han er bare blevet så stor så hurtigt, så det er vel min måde at have en baby lidt endnu....
Kærlig hilsen
Majken