Svar: Morsyg og grænser
21. november 2008
Alder:
14 mdr.
Kære Majken
Det lyder bestemt som om at Oscar er rigtig godt med på alle punkter og også hurtig til nogen ting, sammenlignet med gennemsnittet :o)
Der er ingen tvivl om at det er den spirende selvstændighed I mærker, det der tidligere hed trodsalder. Det er især i 1-3 års alderen at barnet prøver grænser, undersøger og udfordrer verden og det drejer sig både om at prøve sig selv af, men også om at se hvad reaktion man får, når man gør forskellige ting. Han har naturligvis brug for at I deler hans oplevelser med ham, tager del i hans begejstring, men han har også brug for at I fortæller ham når noget er forkert. Dette gøres bedst ved at sige nej og så flytte ham, eller det han piller ved.
Når der følger en handling med nej, så husker han det bedre. Det vil sige at I f.eks. flytter ham fra musikanlægget imens I siger nej eller at I fjerner tallerkenen eller Oscar selv fra bordet, når og hvis han f.eks. begynder at kaste med maden.
Hans store udforskningstrang og venden mod verden gør også at han har brug for at være sikker på sin base - mor. Han er nødt til at føle sig 100 pct. set og hørt, han er nødt til at føle at du er der for ham 110 pct. for at turde bevæge sig ud og opleve verden mere og mere på egen hånd. Derfor søger han dig naturligt ekstra meget og det er derfor du oplever ham som morsyg.
Det betyder dog ikke at far ikke også har ret og skal på banen, for det skal han naturligvis, men I skal vurdere i hvilke situationer og det vil f.eks. være helt okay at du, når far har ham på armen ikke bare automatisk overtager og tager imod. Prøv en gang imellem at lade far være den der er på og lav noget andet imens. Prøv også en gang imellem at gøre det til en leg, lidt over til mor, så tilbage til far og tilbage til mor igen. Gøre det til en pjattet leg, hvor I er på lige fod. Du må gerne opfordre lidt verbalt "så Oscar nu hjælper far dig lige" eller lignende så du sender nogle signaler til Oscar om at far fint kan klare det hele og at du ikke behøver tage over, han kan tage det stille og roligt.
Med hensyn til slip af aftenflaske, så er det altid letteste at stoppe på det tidspunkt, hvor man fornemmer at flasken ikke betyder så meget, at andet let kan sættes i stedet. Der er ingen tvivl om at Oscar jo bliver mere og mere bevidst og det kan gøre det sværere at stoppe, hvis du trækker tiden ...
Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske