Brev:
Korrekt mad?
21. november 2008
Alder:
10 mdr.
Korrekt mad?
Hej Helen,
Så er jeg tilbage igen. Min søn, Nicholas, er nu 10 mdr gammel. Hans mål er:
Vægt: 11kg
Højde: 77,5cm
Hovedomfang 48,5cm
Jeg fortalte tidligere, at lægerne hvor jeg bor på cypern synes hans hoved er lidt stort og vi har derfor fået det scannet igen og alt er fint. Siden jeg var 5 mdr gravid med ham, har jeg fået at vide at hans hoved er stort. Er det virkelig SÅ stort når man tager i betragtning at han er en stor og høj dreng?
En anden ting.. mad... mødres evige bekymring... Nicholas har kastet en del op de sidste 2-3 mdr og vi ved stadig ikke helt hvorfor. Han kastede som regel op om aftenen ved maden eller når han fik sin godnat flaske.. Vi har prøvet at se om det var efter noget specielt mad, men har ikke kunne se et mønster.. vi har ændret maden og spisetidspunkter og han blev stadig ved med at kaste eksplosivt op 3-5 gange om ugen. Det var hovedsageligt om aftenen, men nogle gange også om dagen. En af gangene kastede han op i en dames taske da vi var til barnedåb (Meget pinligt). For 10 dage siden ændrede vi igen madplanen, som nu ser således ud og han har kun kastet op en gang siden og det var dagen efter det nye program, så det ser ud til at virke:
6.45-7: 210ml MME (hjemme)
9.45: en form for grød (vuggestue) lavet af 120ml vand
12.45: kartoffelmos med en eller 2 slags grønsager og en most kødbolle eller blended kyllingestykke - ELLER risgrød med grønsager (Nestle), hvis der ikke var rester fra dagen før. (vuggestue)
15.45: 210ml MME (vuggestue)
18.30-19: kartoffelmos med en eller 2 slags grønsager og en most kødbolle eller blended kyllingestykke (hjemme)
før sengetid mellem 19.45 og 20.45 (kommer an på hvornår han vågner om eftermiddagen): 120ml Kamille te.
(Før fik han også flaske om aftenen). Han vågner kun om natten hvis han ikke kan finde sin sut og sover ellers til ml 6 og 6.45 om morgenen. Idet han er 10 mdr skulle han jo selvfølgelig gerne ha mere gnavemad, men idet han nemt kastede op, har vi haft svært ved at få ham vænnet til grovere mad. Vi giver ham dog børne riskager/ marie kiks/blødt toastbrød som en snack i løbet af dagen, banan hvis han stadig er sulten efter aftensmaden eller om formiddagen hvis han virker sulten. I går gav jeg ham en stor gulerod at gnave på og det gik godt. Men jeg er bange for at give ham for meget idet han så måske vil kaste op igen når han får aftensmad.
Nå men grunden til jeg skriver alt dette er at alle dine svar til andre forældre med børn fra 8 mdr har forslag til meget mere "gnavemad" og forslag til at spise mere og oftere end vores nye plan. Min mand kommer sent hjem så hvis vi får aftensmad er det efter Nicholas er i seng, så vi kan ikke give ham af vores mad. Er det meget forkert hvad vi giver ham?
Sidste ting.... Nicholas er MEGET MEGET stædig og det er ved at drive mig til vanvid. Han har allerede lært hvad ordet nej betyder på 3 sprog for jeg nægter at give efter bare fordi han græder eller brokker sig når vi tager noget fra ham han ikke må lege med. Er det vigtigt at vi allerede nu opdrager på ham eller er det for tidligt, synes du?
Afsluttende vil jeg sige at Nicholas er en meget glad dreng. Han elsker at være i vuggestue og kravler (med maven på gulvet) og undersøger nysgerrigt alt.
Undskyld for den lange mail, men lidt forklaring er jo nødvendigt for at du kan hjælpe... :)
På forhånd tusind tak for hjælpen.
Hilsen
Pia