Svar: Korrekt mad?
21. november 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Pia
Det er rigtigt, hvis man helt overordnet ser på jeres plan for dagen, så vil det umiddelbare indtryk være at Nicholas spiser for meget moset mad og at han skal have meget mere mad med bid i. Men man kan jo ikke kun kigge på barnets alder, man er også nødt til at se på hvordan barnet i øvrigt er, og så lave en individuel vurdering. Og her tænker jeg, at det alt andet lige må være bedre at tilbyde Nicholas mad, som han kan holde i sig og får næring fra og en god oplevelse med at spise - end at tilbyde ham mad, som han gentagende gange kaster op.
Det er altså hos jer vigtigt at prioritere hans lyst til at spise, prioriterer variation af skemad, så hans smagssanser og synssanser fortsat stimuleres - jo mere forskelligt jo bedre for at forebygge kræsenhed senere hen - og så tilbyde mad, som han med sikkerhed holder i sig. Det er ikke hensigtsmæssigt, hverken for hans trivsel eller udvikling, hvis han begynder at kaste sin mad op igen.
Med hensyn til hovedomfang, så har han et stort hoved i forhold til gennemsnittet, men han er også en stor dreng og ligger generelt højt på kurven. De mål du oplyser her lyder umiddelbart fine og tingene hører sammen. Når man måler hovedomfang, længde og vægt, så er der generelt ikke noget problem i hvorvidt man ligger i den høje ende eller i den lave ende på kurven, det der er vigtigt er at man følger sin egen kurve.
Jeg vil anbefale dig at gå ind i Livets Bog som du finder på medlemssiderne, her kan du indsætte alle din dreng mål fra fødsel til nu og se hvordan han ligger på de forskellige kurver.
Med hensyn til stædighed og egen vilje, så er det helt normalt at det rigtig begynder at komme frem i 10 måneders alderen. Det er ikke unormalt at man som forældre kan stå og kigge på sit barn og tænke "hvem er den lille dreng??" fordi man pludselig ser sider af ham, som man aldrig har set før.
Med hensyn til opdragelse så kan du gøre visse ting, men endnu i det små: Du kan lære ham at spise med en gaffel, men han vil stadig også bruge sin fingre. Du kan flytte ham fra ting han ikke må pille ved, imens du siger nej - netop det at blive flyttet hjælper ham til at huske det bedre, men han vil stadig gøre det igen og igen. Du kan tvinge ham til at få børstet tænder, fordi det skal gøre, du kan ofte aflede ham og møde ham ved at tilbyde alternativer.
Hvis han f.eks. sidder og slå skeen ned i bordet, så er det jo ikke fordi han er uartig og han ved ikke at det er uhensigtsmæssigt fordi det laver mærker og bordet bliver ødelagt - han har bare lyst til at lave den lyd, han undersøger og oplever, hvordan noget lyder, når man slår til det eller banker med det. Så når du tager skeen fra ham her, så kan du i stedet tilbyde et hammerbræt eller en tromme - et alternativ som han kan lege med, lytte til og blive en erfaring rigere af, men samtidig også noget mere hensigtsmæssigt i forhold til at ødelægge bordet. Det er lidt mere anerkendende for hans udvikling og ønske om at undersøge og prøve ting af ...
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske