Brev:
Bider ved konflikter
21. november 2008
Alder:
18 mdr.
Bider ved konflikter
Hej Helen - nu har jeg igen brug for en guide.
Vores søn på 18 mdr. har lidt af et temperament, og da han reelt set ikke har noget decideret sprog endnu, så har han umiddelbart svært ved at håndtere konflikter - så han bider... og det er alle der kommer i vejen for ham og det han vil. Hans passive ordforråd er stort, men sprogligt er der ikke kommet samling på lydene. Han snakker på livet løs, men knap så forståeligt.
Det er så ikke altid, men ofte at det sker. Både vi herhjemme og vuggestuen forsøger at lære ham, hvordan man håndtere en konflikt - ved f.eks. at sige nej eller lign. istedet for bid - men han fortsætter... Vi viser ham også at han skal være kærlig overfor andre.
Det er lidt frustrerende at være forældre til det barn, som bider de andre børn i vuggestuen, for vi gør vitterligt alt hvad vi kan og ved.
Vi har også været ude for at han bider for at opmærksomhed, og det er skidt, så vi forsøger at fange ham i opløbet, og give ham den opmærksomhed han vil have. Det er gerne hvis vi ikke lige er 100 % obs på ham, at tænderne kommer i brug, så vi må åbenbart overse nogle af hans signaler. Det er skidt at han har lært at kommunikere på den måde, og det vil vi gerne væk fra.
Nu lyder det lidt somom at han slet ikke får nogen opmærksomhed hjemme, men fra vi henter ham i vuggestuen til han kommer i seng, er vi sammen. Han er med til at lave mad, vi snakker løs, evt. læser bøger mens far laver mad eller omvendt, leger med det han nu engang vil eller lign. Vi kigger også på biler ude på vejen, og snakker om dem, eller hygger med lidt tegnefilm, og snakker om den - så jeg synes ikke at vi kan være meget mere nærværende end vi er normalt.
Hvad kan vi gøre for at ændre den adfærd? Eller sker det når han får et sprog?
Hilsen Gitte