Svar: Bider ved konflikter
21. november 2008
Alder:
18 mdr.
Kære Gitte
Det er meget vanskeligt at tackle når børn bider. Som forældre har man det ikke særlig godt - ens barn bliver hurtigt syndebuk, når der er et synligt bevis på at et andet barn er blevet bidt.
Når børn bider er det en måde at gøre opmærksom på sig selv på. Det barn der evt. bliver bidt skal naturligvis trøstes, men det er også vigtigt, at man giver det barn der bider opmærksomhed. Man må forsøge at finde balancen imellem at vise barnet opmærksomhed og samtidig vise, at det ikke er tilladt at bide andre og det er rigtig svært.
At bide, vil som regel vække mere vrede hos den voksne end andre handlinger gør og derfor er der desværre en risiko for at netop denne handling bliver et fastlåst mønster for barnet. Når den voksne skælder ud får barnet skyldfølelse og det kan gøre det sværere for barnet at styre sig og derved kan problemet blive forstærket.
Man kan sige at barnets adfærd med at bide bliver forstærket af forventninger og irettesættelser. Derfor drejer det sig et eller andet sted om at tage det roligt og flytte barnet væk. Det skal dog også siges at børn nogle gange bider uden at man kan se nogen større grund dertil.
Det er vigtigt at både I og vuggestuen er opmærksomme på i hvad situationer jeres dreng bider, så I nogle gange kan aflede og forhindre at det sker. Det er også vigtigt at holde øje, fordi det naturligvis har betydning i forhold til hvad man forlanger han skal gøre i stedet.
Hvis han f.eks. føler sig presset og 'trængt op i en krog" og med ord ikke kan give udtryk for at situationen er ubehagelig, så vil han bide fra sig, ligesom børn i den situation ofte også slår hinanden. Der er ingen tvivl om at jeres dreng skal vide at han ikke må bide og nogle gange skal have at vide, at han i stedet skal hente en voksen .. men netop i situationen hvor han føler sig trængt op i en krog er den handling jo ikke mulig for ham ...
Hvis man som voksen er opmærksom og holder lidt ekstra øje, så må man træde til, når en situation virker svær for barnet og sker uheldet så alligevel, så må man forklare barnet at man bliver vred, at det gør ondt på de andre osv. Det er vigtigt at hjælpe ham med at sætte ord på og forstå, hvad det gør ved de andre børn, når han bider dem. Han skal altså lære at sætte bidderiet, hans handling sammen med den reaktion han får - ligesom det barn som måske har gjort noget ved ham også skal lære at handle på en anden måde.
Jeg tænker altså at det er rigtig vigtigt at se på begge børn i den situation, hvor jeres dreng kommer til at forløbe sig og ender med at bide den anden. Måske skyldes det, at det andet barn presser ham, tager legetøjet fra ham eller lignende og så er det ikke okay kun at skælde ham ud. Samtidig tænker jeg så også at man skal forsøge at holde fokus lidt væk fra netop skæld ud, fordi det kan forstærke problemet og i stedet forsøge at aflede og forhindre det i at ske - altså stoppe problemet før det opstår.
Jeg håber at I kan bruge disse tanker lidt videre fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske