Svar: Tremmeseng - 4 mdr.
22. november 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Anja
Sundhedsstyrelsen anbefaler ikke juniordyne før omkring 1 års alderen, simpelthen på grund af risikoen for overophedning og vuggedød ...
Da jeres dreng sover godt i sin voksipose, så tænker jeg at det godt kan være et forsøg værd at bruge den inden døre. Den er jo tryg og genkendelig for ham og hjælper ham til at finde fysisk ro. Men du har naturligvis ret i at man med den alder han har, skal passe på og være meget opmærksom på at han ikke bliver overophedet. Sundhedsstyrelsen skriver direkte at barnet ikke må svøbes eller pakkes tæt ind i dyner eller tæpper af risiko for overophedning.
Du skal derfor sørge for at han kan komme af med varmen og han skal have mindre tøj på inde, når han sover i den, end han skal ude. Det vil også være en rigtig god idé, at du sørger for at soveværelset ikke er for varmt, normalt siger man at 16-20 grader er en god sovetemperatur og så er det en god idé at lufte godt ud i soverummet inden I går i seng, så rummet er fyldt med frisk kølig luft - evt. lade et vindue stå lidt på klem uden at det trækker ind.
Du kan lette lidt på dynen i voksiposen, når han er faldet i søvn, så han ikke ligger så tæt omsluttet som han ellers ville gøre og så han derfor lettere kommer af med varmen.
En anden mulighed er at købe en sengerand, som I beklæder tremmesengen med, det kan gøre sengen lidt mere tæt og tryg og han vil måske føle sig lidt mere puttet i den på den måde.
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej. Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske