Svar: Vågner altid grædende op
22. november 2008
Alder:
17 mdr.
Kære Rie
Jeg er ked af at høre at I har været igennem et sygdomsforløb endnu engang og at undersøgelserne har vist at kun jeres drengs ene nyre fungerer optimalt. Det er dog rigtig godt, at han er blevet undersøgt grundigt og at han nu får den behandling han har behov for og at det lysner forude. Dejligt at høre at jeres charmetrold er kommet frem i lyset :o)
Der er ingen tvivl om at det kan være frygteligt traumatisk for et barn at være indlagt, blive undersøgt, få taget prøver osv. det kan, selvom man virker sød og forsøger at møde barnet på bedste måde, virke som et overgreb og det kan påvirke barnet længe.
Det er rigtig svært at vide hvad Sebastian tænker og føler, han er jo stadig så lille at han har svært ved at give udtryk for sine tanker og derfor kommer alle følelser, drømme, tanker der skal bearbejdes frem i drømme og giver gråd når han vågner ...
Jeg tænker at du her måske kan hjælpe ham med at få bearbejdet noget af hans tankemylder ved at tale om dagen, tingene der er sket osv. Lad ham lytte til din stemme, din historie: "I dag har været en god dag. I morges da du vågnede, puttede du mellem mor og far, så stod vi op og fik morgenmad og så kom du i vuggestue, hvor du legede med den og den"....... Og har der været nogle dumme ting i løbet af dagen, taler I naturligvis også om dem.
Læs også bøger for ham om at være indlagt, om de ting der sker, når man er på sygehuset. Læs f.eks. "Camilla og klovnefar på sygehus" som også indeholder en dvdfilm. Se også hjemmesiden "børn på hospital", som du finder under Superlinks 'diverse'.
Da din dreng er glad for at komme i seng og føler sig tryg ved den, så er det umiddelbart ikke tremmerne, som gør ham ked af det. Så bibehold du bare dem, det er helt fint.
Jeg håber at ovenstående vil hjælpe jer lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske