Svar: Vågner om natten på grund af luft i maven eller?
23. november 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Lene
Hvis det er maven der generer Rasmus og det er noget nytilkommet så skal I måske se lidt på om han er begyndt at spise anderledes end tidligere. Han har jo en alder nu, hvor han naturligt begynder at få mere og mere familiemad, men det er stadig vigtigt at grøntsager, pasta osv. koges godt, så det er let at fordøje. Det er også vigtigt at han stadig tilbydes havregrød, øllebrød og lignende en gang imellem og at han ikke får alt for mange fibre i form af hele kerner, råkost eller lignende.
Derudover kan det naturligvis handle om hans alder og udvikling, at han vågner på grund af drømme, motorisk uro osv. Han har jo alderen til at kravle og bevæge sig mere og mere rundt på egen hånd, han er i separationsfasen og det betyder at han på en gang har brug for at være jer nær og søger ekstra fysisk kontakt og nærhed, samtidig med at han også øver sig i at være lidt mere selvstændig.
Hans opvågninger og gråd om natten kan altså være udløst af den alder og udvikling han går igennem lige nu. Han har behov for at kunne se jer, for at vide at I er der og at han ikke er forladt, han forstår stadig ikke at I er der, bare inde i et andet rum og det er helt normalt at det er om aftenen og natten at barnet søger nærhed og ekstra fysisk kontakt. Det er det tidspunkt, hvor roen skal falde over ham, hvor alle dagens oplevelser skal bearbejdes i drømme osv.
Derudover skal I naturligvis også medtænke hvor meget han sover i løbet af dagen, hvis han sover lange lure om dagen eller sover meget sent, så kan det naturligvis også påvirke hans nattesøvn.
Derudover kan hans gråd og opvågninger flere gange om natten naturligvis også skyldes forkølelse, ondt i ørerne, ondt for tænder eller lignende ...
Der kan være mange grunde, jeg håber at ovenstående hjælper jer til at finde ud af, hvad grunden kan være hos jer:o) Alt efter hvad problemet er må I jo handle forskelligt. Handler det om sygdom og at han har ondt, så skal han naturligvis ses af en læge og I må drøfte behandling. Handler det om uro i maven, må I se på hvordan hans kost er sammensat i løbet af dagen. Handler det om udvikling, separationsfase og behov for ekstra tryghed, så må I naturligvis give ham det, - vise ham at I er er, at han trygt og roligt kan sove videre osv. Handler det om motorisk uro, at han får sig lagt i stillinger han ikke kan komme væk fra, så må I hjælpe ham med stillingsskift.
Jeg håber I hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske