Svar: Vågner efter 15-45 minutter om aftenen
23. november 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Laila
Man siger at der kører et søvntog og at det handler om at springe på det tog, når det holder ved perron.
Hvis man kommer for sent til toget, så kan man ikke falde i søvn og det er formålsløst at blive liggende i sin seng, det bliver man bare urolig og frustreret over, så er det bedre at stige op og gå i seng, når man fornemmer at søvntoget er ved at komme forbi igen.
Kommer man for tidligt til toget, så kan man heller ikke sove, så bliver man også rastløs og urolig og har svært ved at finde ro og så skal man igen stå op og vente på at det rigtige tidspunkt er der ...
Det er altid svært med børn, for hvornår er de trætte, hvornår er de egenlig parate til at blive puttet, hvornår er det for tidligt og hvornår er det for sent. Det er ofte en fornemmelsessag og man bliver bedre og bedre til at vurdere det, jo mere man lærer sit barn at kende, jo ældre barnet bliver, jo tydeligere signaler barnet sender - både med kropssprog og med ord :o)
Med den alder din datter har og din beskrivelse af hende "hun er lysvågen og kan være vågen i 1½ time", så tænker jeg at hun ikke er parat til at blive puttet. Måske powernapper hun lidt under amning og så er hun klar til at lege, pludre osv. igen.
Det ses ofte at børn i 3-4 måneders alderen har en længere vågenperiode om aftenen og det er helt okay. Deres søvnrytme ændrer sig om dagen, de sover kortere lure 3 gange dagligt og virker nogle gange til at powernappe mere end man tidligere har oplevet. Den sidste lur ligger ofte så sent på dagen, at barnet er vågen om aftenen, spiser mere eller mindre hele tiden hvorefter de så går i seng og sover et lidt længere stræk sidst på aftenen og først på natten.
Der er mange ting som spiller ind. For det første ændrer deres søvn sig i denne alder. Vores søvn indeholder forskellige faser, nogle gange sover vi let, nogle gang dybt, nogle gange drømmer vi osv. og netop i 3-4 måneders alderen begynder barnets søvn at minde en lille smule mere om voksnes søvn.
Samtidig er børn i denne alder utroligt opmærksomme og nysgerrige og derfor lader de sig meget let distrahere, når de ligger ved brystet. De bliver forstyrret hvis nogen kommer ind i rummet, hvor du sidder og ammer, slipper brystet, kigger efter hvad der sker osv. Det betyder at børn i denne alder ofte ikke får helt nok at spise, det bliver ofte til lidt 'slatspiseri' fordi de simpelthen har travlt med alt muligt andet.
Derudover er børn i denne alder ofte så store rent fysisk at de har behov for at få sat mælkeproduktionen lidt op. Ved at spise hyppigere så øges mælkemængden. Derfor er det godt at amme hyppigt, men det er dog samtidig vigtigt at hjælpe barnet med at koncentrere sig og ikke lade barnet 'slatspise' men i stedet tage godt fra, når tiden er til det.
Du må gerne arbejde på en rytme for dagen, hvor din datter sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Du kan også indføre en helt fast måde at putte hende på, en rutine som på sigt giver genkendelighed og dermed ro. At hun så er vågen om aftenen vil være helt okay, mange børn går i denne alder ikke til ro før kl måske er omkring 22 og det er fint nok.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej og har fået lidt forklaring du kan bruge:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske