Brev:
Mad, bide og ord
23. november 2008
Alder:
20 mdr.
Mad, bide og ord
Hej Helen
Så har vores lille familie brug for lidt hjælp igen.
Vores søn er kommet ind i en fase, hvor han rigtig skal prøve grænser, hvilket sikkert er helt normalt for hans alder. Vi har dog lidt problemer med det.
Når vi spiser aftensmad (og kun aftensmad) er han begyndt at kaste med gaflen og også ind imellem med maden. Han har før spist pænt og fået ros for det, men nu sidder han med hele hånden nede i maden og vil ikke bruge hverken gaffel eller ske. Den kyler han bare hen ad bordet.
Han er enebarn og sidder stadig for bordenden, kan det have nogen betydning? Søger han opmærksomhed?
I øvrigt spiser ham og mig som oftest alene, da hans far kommer sent hjem, så far og søn ser for det meste ikke hinanden om aftenen i hverdagene, men i stedet har de morgenerne sammen. Kan det have dårlig indvirkning på hans opførsel?
Han har aldrig været kræsen og kan lide alt mad, men det er i perioder, hvad han vil spise. I øjeblikket spiser han ikke ret meget, og det bekymrer mig lidt. Han er ikke underernæret eller i dårligt humør af det, men synes bare, det er lidt mærkeligt.
Gennem en efterhånden længere perioder er han begyndt at bide os. Det er primært min mand, det går udover, men han angriber også mig nogen gange. Også mormor, olde og andre får et bid ind imellem. Virker som om, det er dem, han elsker mest, der bliver bidt, og det er jo nok for at fortælle, at han elsker os højt. Men det gør ondt, og vi siger bestemt, at det må han ikke og sætter ham væk. Men det er som om, at når han får at vide, han ikke må (også når han smider med gaflen og andre ting), så er det endnu mere spændende, og så bliver han ved. Han griner og kommer hen til os igen og igen for at bide.
Når han så skal i seng, så har vi stadig en del bøvl med at få ham til at sove, men det klarer vi. Problemet er at nogle gange, når han ligger i sin seng (også når han vågner i løbet af natten), så vil han ikke have, vi rører ham. Han skubber os væk og siger ej. Er det normalt?
Synes nogen gange, at mange dage går med at sige nej, det må du ikke, mor vil ikke have det, nej, nej, nej og lignende. Siger også, at jeg godt kan forstå, han bliver sur, ked eller hvad det nu er, men at sådan er reglerne. Tænker, om han føler, han er en pestilens, og at vi ikke rigtig gider ham, for det gør vi jo, men det er bare lidt svært i øjeblikket.
Vores søn siger ikke så mange rigtige ord, det er mest av, hov, vov vov, hej, ej og lign, men han siger endnu ikke hverken far, mor eller andre ord udover de grundlæggende. Han fortæller en masse uforståeligt og synger også (lyder det som om), men det er ikke forståeligt. Skal vi være bekymrede over det?
Håber, du kan og vil hjælpe os endnu engang.
Hilsen den forhåbningsfulde mor