Brev:
Vil spise selv - 8 mdr.
23. november 2008
Alder:
8 mdr.
Vil spise selv - 8 mdr.
Hej Helen.
Tak for dit svar ang mad og hygge! Dejligt at få lidt forklaring på... :-) Tror jeg er kommet frem til, at vi har det ganske lige så hyggeligt (og uhyggeligt nogle gange :-) ) som alle familier har! Vi gør ihvertfald hvad vi kan for at gøre spisning til en god oplevelse - hvilket det også er langt de fleste dage! Tror faktisk at vores søn skal have lidt mere madro, end jeg først gav ham! HAn vil bare selv - og gider ikke, at jeg sidder og propper ham med mad! Og det gad jeg egentlig heller ikke hvis det var mig selv!
Nå.. men har lige et spørgsmål mere... Vores søn vil som sagt selv - og kun selv! Han vil derfor ikke længere spise havregrød osv. der gives med ske - han vil have noget han selv kan proppe i munden! Og så skal jeg love for at der er hygge ved middagsbordet... :-) Så er der smil og godt humør! (for det meste...) Det eneste jeg kunne finde på som morgenmad var havrefras - og så har jeg forsøgt at finde de sundeste - økologiske og med 85% fuldkorn - men er det ok han "bare" sidder og spiser det til morgenmad? Han får mælk af en kop til... Og så får han også frugt osv. Men er der næring nok?
JEg laver havregrød hver morgen, men han vil slet ikke have det - selvom at han har spist det med glæde længe... Tænker jeg vil holde en pause med det - og så prøve igen om et par dage?
Er det normalt, at et barn vil selv så tidligt? Eller er det fordi han får lov? Jeg har jo læst om hvor vigtigt det er, at han får lov at sidde med noget mad selv, - men har vi givet ham en dårlig vane? Og kan vi evt. ændre den igen?
Når vi er sammen med andre børn/babyer vil vores søn rigtig gerne over og "lege" med dem - og tager fat i dem og "knuser/kysser/"spiser" dem... :-) Han er faktisk lidt voldsom ved dem! Jeg tænker, at han slet ikke er gammel nok til at vide hvad han gør, og siger forsigtigt til ham, at han skal ae og lege stille med dem! Og forsøger evt. at rykke ham lidt væk! Men er der andet at gøre? Kan ikke få mig selv til at skælde ud - han ved jo ikke hvad han gør - og gør det jo ikke for at være dum! Men jeg kan se på nogle af de andre mødre (især dem der selv har et stille barn) - at de bliver noget urolige over det - hvilket gør mig lidt usikker!
Nu lyder det næsten som om vi har en lille bandit, men så er det ihvertfald verdens skønneste og mest smilende lille bandit! :-)
Med venlig hilsen
Anja