Svar: Vil spise selv - 8 mdr.
23. november 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Anja
Det er rigtig godt at jeres dreng er glad for at tygge og nyder at få mad med mere bid i og det er godt at han er så god til det. Du må gerne give ham mad i stykker, det er helt fint.
Du skal dog være opmærksom på at det kræver stor koncentration at spise selv og at tygge sig igennem maden og derfor vil han højst sandsynligt ikke kunne nå at spise sig helt mæt og indtage den mængde han egentlig har behov for ... Det er derfor rigtig godt, hvis han ved siden af mad i stykker stadig kan få sin grød om morgenen og lidt grøntsagsmos som supplement til frokost og aften.
Det lyder som en god idé at holde pause med grøden i en periode og så forsøge med den igen om 7-10 dage - så er interessen måske tilbage igen og det vil være rigtig fint.
Det er vigtigt generelt at vælge sine fødevare med omhu og overveje, hvad det er man køber og hvad man giver sit barn. En god start på dagen er til børn havregrød, men når barnet ikke er glad for grød, hvad gør man så ...
Forbrugerstyrelsen (TÆNK) har testet forskellige morgenmadsprodukter og anbefaler følgende til børn:
Finax Bran Mysli, Nestle Shredded Weat, Vægtkonsulenternes Morgenknas, Weetabix (som ikke er det samme som Weetabix Weetos), Ota solgryn og Økologisk havregryn.
Derudover er kommet de nye "Mini-Fras" som minder om de gamle havrefras. De er ifølge producenten udarbejdet i samarbejde med Viffos.dk - Videncenter for fødevarer og sundhed. Mon ikke de også kan bruges ... det er jo den konklusion du også selv er nået frem til :o)
Det er generelt vigtigt at vælge morgenmad, som ikke indeholder store mængder sukker. Alt for mange morgenmadsprodukter har for højt et sukkerindhold, det gælder f.eks. Kellogg´s Rice Krispies, Kellogg´s Frosties, Nestlé Cheerios, Quaker Guldkorn, FDB Honey Bees og så alle chokolade produkterne. Den bør du holde dig fra.
Gå ud fra at hvis der er mere end 10g sukker pr 100g så er produktet uegnet som morgenmad. Ifølge forbrugerstyrelsen så har f.eks. Guldkorn 47g sukker på 100g og Honey Bees 50g sukker pr. 100g ... Så læs indholdsdeklarationen nøje :o)
Derudover tænker jeg at det vil være en rigtig god idé at bage nogle lidt grovere boller til ham. Sundhedsstyrelsen har en opskrift på gode og nærende boller. Dejen laves om aftenen og bages næste dag og du skal ikke ælte dejen med hænderne.
Opskriften er her:
DAG 1
15g gær
3½ dl koldt vand
1 tsk salt
1 strøget spsk. sukker
1 spsk. olie eller blødt smør eller plantemargarine
100g grahamsmel eller havregryn
350-400g hvedemel
1. Rør gæren ud i det kolde vand
2. Tilsæt resten af ingredienserne
3. Rør dejen med en røreske, til den er ensartet og hænger sammen i en stor klump. Dejen skal ikke æltes med hænderne
4. Dæk skålen med husholdningsfilm og stil den i køleskab til næste dag.
DAG 2
1. Tænd ovnen på 200grader
2. Læg bagepapir på en plade
3. Form 12-14 boller med 2 spiseskeer, ved at tage dej op svarende til en bolle på den ene spiseske og skubbe dejen ned på bagepapiret med den anden
4. Lad bollerne efterhæve ca. 10 minutter
5. Pensl bollerne med mælk og bag dem i ca 20-25 minutter til de er gyldne
6. Stil de nybagte boller til afkøling på en bagerist. De er velegnede til frysning.
Opskriften er fra "Mad til spædbørn og småbørn" sst. 2006. De fleste mødre synes den er rigtig god.
-----------------------------
Og her er en opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
----------------------------
Du kan med fordel komme lidt frugtmos, grøntsagsmos og lignende på som pålæg - det behøver ikke kun at være smør - netop for at få så mange forskellige fødevarer i ham som muligt.
Med hensyn til at kramme og knuse andre og især børn, er det naturligvis helt rigtigt at de lidt mere stille børn bliver forskrækket over din dreng. De forstår jo ikke hvad han vil og han er så lille at han slet ikke kan styre sine bevægelser, derfor bliver hans kærtegn meget voldsomme. Det er rigtig fint at du ikke skælder ham ud, men i stedet prøver at trække ham lidt væk og aflede ham lidt. Da han har brug for at mærke sig selv og lyder til at have brug for tæt fysisk kontakt lige netop på det tidspunkt, så kan du også aflede ham ved at tage ham op og kilde ham, blæse ham lidt på maven med din mund eller lignende, så han mærker sig selv og får den nærhed han søger - men mere med dig end med de andre, som synes det er for voldsomt :o)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske