Svar: Vil ikke støtte på fødderne
24. november 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Lone
Det lyder helt rigtig med en henvisning til en fysioterapeut, jeg ville have anbefalet det samme :o) Det er derfor godt at I har tid om 14 dage. Man kan også nogle gange have glæde af at se en ergoterapeut, det kommer lidt an på årsagen til at jeres datter ikke støtter på sine fødder ...
Følesansen kaldes også taktilsansen og hos de fleste af os fungerer den helt normalt. Men hos nogle børn oplever man det man kalder taktil skyhed og det kan f.eks. godt ses på fødderne. Barnet føler simpelthen ubehag ved at der bliver rørt ved fødderne, barnet kan ikke lide at støtte på sine fødder, at gå i sand kan f.eks. være yderst ubehageligt. ...
...
Det er rigtig godt at hun har fået scannet hofterne som spæd og det er også rigtig godt at du går til babysvømning med hende. Sidstnævnte tyder på at hendes følesans andre steder på kroppen er fin .. men måske har hun det svært med følesansen under fødderne.
Man kan her gå ind og lave forskellige øvelser med hende, man kan bruge specielle børster under hendes fødder og på den måde lære hende at mærke og fornemme sine fødder og ben og dermed også vil begynde at bruge dem. Både fysioterapeuter og ergoterapeuter der arbejder med børn er vant til denne problematik og vil kunne hjælpe jer videre.
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske