Brev:
Vågner om natten og vil ikke sove alene
25. november 2008
Alder:
22 mdr.
Vågner om natten og vil ikke sove alene
Hej Helen,
Nu er jeg paa banen igen - desvaerre med et gammelt velkendt problem: Vores soens soevnvaner.
Som du ved flyttede vi fra Afrika tilbage til Berlin for cirka 2 maaneder siden. Vores soen var lidt urolig den foerste uge, men vaennede sig hurtigt til den nye situation, elsker sin vuggestue og paedagogerne, spiser generelt godt, og er i det hele taget nysgerrig, utroligt glad, kaerlig og meget aaben over for alle voksne og boern. Jeg synes han hviler utroligt meget i sig selv og er meget kaerlig mod andre, mens han selv godt kan saette sine egne graenser. Jeg skriver bare lidt om hans udvikling og vores situation, da jeg ved dette ogsaa kan paavirke hans soevn... Med andre ord, han virker som et utroligt trygt barn med stor selvtillid (eller selvvaerd, eller hvad man nu vil :-))
Problemet er at han vaagner og skriger hver eneste nat, og vil op til os og sove imellem os i vores seng, hvilket vi lader ham goere. Vi har ingen problemer med at faa ham i seng og putte ham. Vores putteritual er at far bader ham omkring kl. 20, og jeg putter omkring kl. 20:30. For nyligt hoppede han selv ud af tremmesengen, til trods for at den er hoen og stabil, og vi er siden da gaaet helt over til en madras paa gulvet, hvilket han lader til at kunne nyde.
Naar han skal puttes, laegger vi os begge ned paa madrassen, han ligger i min arm og jeg laeser godnathistorie, lader ham snakke med selv, saa siger vi "godnat" til bogen og bamserne, slukker lyset, og jeg synger 2-3 sange, siger saa endelig "godnat og sov godt". Vi har ikke noget vaagelys om natten, men der er heller ikke helt moerkt pga. gadelys. Derpaa sover han som regel inden for 5 minutter.
Jeg bliver liggende hos ham, indtil han sover. Jeg ved godt at man siger, at de helst skal falde i soevn alene i sengen, men vi nyder begge to saa meget at han falder i soevn mens jeg ligger hos ham. Jeg mener det bringer ham tryghed, og han falder jo ret hurtigt i seng. For det andet har jeg - halvhjertet dog - allerede forsoegt at saette mig op i sengen ved siden af ham (i stedet for at ligge rigtigt taet) og holde ham i haanden, men med det resultat at han ogsaa saetter sig op og begynder at skrige panisk, og viser mig med haanden at jeg skal laegge mig ned igen. Altsaa tror jeg ikke engang det ville vaere muligt at staa og stryge eller sidde og laese i vaerelset... Det opgav jeg altsaa igen, og vil egentlig gerne bibeholde vores putteritual, som det er nu.
Hvis bare han ville sove igennem om natten... Da vi boede i Rwanda sov han ofte (dog langt fra hver nat) igennem - fra kl. 21 til 6. Hans tremmeseng stod i vores vaerelse. Men siden vi flyttede ud af huset i Rwanda, ind i en overgangslejlighed, og nu endeligt i vores hus i Berlin, er han vaagnet hver eneste nat og har skreget. Han vaagner paa forskellige tidpunkter, og vi har indtrykket af at han droemmer, da hans vejrtraekning bliver urolig/uregelmaessig, og saa vaagner han og skriger/graeder.
Igennem hele denne omstillingsfase mente vi at han bare skulle have saa meget tryghed som muligt, saa vi tillod at han kom op og sov i vores seng (hvilket han kun sjaeldent gjorde i Rwanda), da det blev for uudholdeligt (da han ligger og mosler rundt og derved vaekker mig flere gange i loebet af natten), begynde hans far at laegge sig ind til ham paa hans madras om aftenen. Saa snart han ser at der ligger nogen ved siden af ham, saa bliver han rolig og sover videre. Ja, der er vel en klar sammenhaeng med putteritualet... Men naar hans far sover sammen med ham, saa ligger jeg alene i foraeldresengen... det er bare ikke fedt, og jeg er saa uendeligt traet af 3-4 maaneders afbrudt nattesoevn, at sove 3 i samme seng, eller at sove helt alene... Det goer det jo ikke bedre at jeg er gravid og derfor har et stoerre soevnbehov end ellers.
Jeg foeler vi har proevet ALT muligt:
- Aendret putteritual, saette sig op i stedet for at ligge ved siden af ham - virkede overhovedet ikke
- Stryge ham paa ryggen, holde haand, naar han vaagner om natten, i stedet for at laegge sig ned ved siden af ham - det virker, men han vaagner bare igen efter 5 minutter og skriger
- Laegge en madras ved siden af vores seng, saa han foeler at han er i naerheden af os - virkede ikke, han vaagnede bare endnu 2-3 gange, og kravlede til sidst selv op i vores seng, og lagde sig i smoerhullet
- Tremmeseng, madras, juniorseng...
- Maelk og banan om aftenen inden han gaar i seng
- Putteklud og bamser - de rager ham desvaerre en hoestblomst :-)
- Godnat-og- Sov-Godt metoden med at gaa til og fra - hvilket bare resulterede i at han skriger vanvittigt og begyndte at hoppe ud af sengen. Naa snart jeg bare bevaeger mig en milimeter vaek fra ham, rejser han sig op og begynder at skrige...Og jeg vil bestemt ikke gaa og lukke doeren... selv om jeg maa indroemme at tanken har strejfet mig i desperate oejeblikke :-)
Det eneste vi ikke har proevet er vel et natlys, men jeg maa aerligt sige at jeg tvivler paa at det vil goere den store forskel.
Det virker som om at han har utroligt meget brug for tryghed om natten. Om dagen er han udfarende, modig, aaben og undersoeger alt og alle. Jeg taenker at han maaske derfor har brug for ekstra meget tryghed om natten, naar han bearbejder indtryk fra dagens begivenheder. Men paa den anden side - vi krammer og hygger om aftenen, han faar og giver masser af kys, saa jeg mener ikke han mangler tryghed eller fysisk kaerlighed i loebet af dagen. Jeg giver ogsaa af og til massage om aftenen, eller stryger ham blidt over hele kroppen for at stimulere sanserne. De er ogsaa utroligt kaerlige og krammer meget i vuggestuen.
Situationen er bare uholdbar, fordi vi alle sover saa daarligt - bortset fra vores soen, som virker glad og udhvilet naeste morgen og vaekker os med kys paa mund og kind! Jeg vil bare gerne sove igennem, eller i det mindste sove godt - sammen med min mand i samme seng. Det burde da ikke vaere saa svaert, men jeg synes vi har proevet ALT uden resultat...
Har du nogle gode raad, som maaske kan forbedre vores situation?
Jeg har et andet spoergsmaal vedroerende mad: Vores soen spiser generelt godt og varieret, men jeg har altid haft svaert ved at faa ham til at spise aftensmad, og isaer groentsager og koed. Hvis det stod til ham ville han leve udelukkende af mandariner og pastaskruer. Han spiser godt om morgenen (havregroed og frugt) og i vuggestuen (varm mad). Om eftermiddagen proever jeg udelukkende at give guleroedder eller aeble, ikke noget som fylder i maven, og kl. 6 spiser vi saa for det meste sammen (enkelte aftener spiser jeg senere med hans far, hvis han kommer seng hjem fra arbejde).
Problemet er at han ofte naegter at spise det som kommer paa bordet. Jeg laver meget varieret mad, og altid med groentsager. Jeg mikser ikke det hele, da jeg mener at han skal se og smage, at det smager forskelligt. Men enten afviser han helt, eller han spiser kun pastaen. Jeg naegter at give ham noget andet, da jeg mener at han kun bliver endnu mere kraesen af det, men lige lidt hjaelper det.
Det hele bliver lidt svaerere af at Hans far mener at vores soen bare skal have lov til at spise det han vil, at han allerede har udviklet en "gourmet-smagsloeg" og kun vil spise det, han synes er rigtigt laekker. Hans far giver ham ogsaa meget hurtigt broed eller andet at spise, hvis han afviser min mad, hvilket jeg dog har nedlagt veto imod :-) Jeg mener derimod at vores soen er som alle andre boern - har lyst og ikke-lyst, humoersvinginger, og frem for alt faser med preferaenser. I Rwanda elskede han brokkoli og groenne boenner, her i Berlin vil han ikke spise dem...
Hvordan faar jeg vores soen til at spise groentsager - og i det hele taget varieret?
Hvad goer jeg naar han om morgenen naegter at spise sin havregroed, men kun vil have maelk eller mandariner?
Det blev en lang historie denne gang, jeg haaber at du kunne finde rede i den.
Mange venlige hilsner,
Camilla