Svar: Kradser de andre børn
25. november 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Maiken
Det er helt naturligt at Silje reagere overfor børn på hendes egen alder og bedre kan kapere de lidt større børn. Der er jo stor forskel på hvordan de forskellige børn kommunikerer og små børn på Siljes egen alder, kommer jo kravlende, hiver i hår, holder fast for at trække sig op, stikker fingrene i øjnene på hinanden osv. - de tænker jo ikke over at noget kan gøre ondt, kan virke voldsomt og direkte ubehageligt. Silje gør det og de andre gør det også.
Børn på 5 år og op, vil helt naturligt kunne tage hensyn til en pige på 8 måneder. De hiver ikke i hende, kommer ikke kravlende, men henvender sig stille og roligt og med respekt for hende, hendes personlighed og alder. Børn på 5 år, har jo en helt anden måde at se en baby på og kan sagtens forholde sig til hvordan man kommunikerer med så lille et barn. Derfor er mødet med større børn ikke grænseoverskridende som mødet kan være med små børn.
Du skal naturligvis sætte dig med Silje, så hun føler sig helt tryg ved at møde de andre børn, fordi hun sidder hos dig, sin trygge base. Du må hjælpe hende med at bevare roen, så hun ikke bliver for voldsom ved de andre og så du naturligvis sørger for at hendes egen intim sfære ikke overskrides. Du må altså forhindre at de kommer til at skade hinanden, det går begge veje.
Jeg mener ikke at det handler om jalousi, men mere om at hun ikke forstår hvad de andre børn vil hende og ikke kan aflæse deres kropssprog og signaler, fordi de alle er små og faktisk har svært ved at kommunikere uden at det virker voldsomt. Når man er så lille at man mangler sprog, så kan man kun kommunikere med sit kropssprog og lyde som skrig, hvin, gråd. Når de vil ae nogen, bliver det til slag, når de vil kysse nogen bliver det let til bid eller spyt ud over det hele, når de vil i kontakt, så sker det ofte ved at de hiver sig fat i en - naturligt forsøger at rejse sig op ved hinanden osv. Men det forstår man jo ikke i den alder.
Håber dette giver lidt forklaring, fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske