Brev:
Søvn om aftenen
25. november 2008
Alder:
3 mdr.
Søvn om aftenen
Kære Helen
Min dejlige glade og smilende og pludrende pige på 3 1/2 måned har ingen problemer med at sove om dagen, men om aftenen græder hun meget i forbindelse med søvnen. Og jeg er meget i tvivl om, hvornår det er bedst for hende at sove.
Dagen forløber således:
Formiddagslur på ca. 1-1 1/2 time mellem 10 og 12
Middagslur på ca. 1-2 timer mellem 13 og 16
Sen eftermiddagslur på ca.1-1 1/2 time mellem 17 og 18
Så bliver hun meget træt igen ved 19.30-20-tiden og falder som regel også ret hurtigt i søvn efter vi har sunget for hende og vugget hende i vuggen (eller ligget sammen med hende i vores seng).
Det skal lige siges at hun om dagen ikke behøver at blive vugget eller ligget sammen med for at falde i søvn, men jeg tror, at hun har svært ved at geare ned om aftenen, fordi hun er så meget på i løbet af dagen, og derfor skal hun hjælpes mere om aftenen. I lang tid var det nødvendigt at sidde med hende om aftenen og vugge hende i armene for at hjælpe hende med at sove, fordi hun var så urolig - men nu kan hun også som regel falde i søvn ved at vi ligger sammen med hende eller vugger hende i vuggen.
MEN - problemet opstår når hun mellem 20 og 45 minutter efter hun er faldet i søvn vågner igen. SÅ er hun helt ulykkelig, græder og græder, og ofte bliver den 22-22.30 inden hun falder i søvn igen. I de sidste måneder har hun sovet en lur mellem 19 og 20 og fik så "lov" til at være vågen hos os i stuen til ca. 22 - men jeg syntes hun begyndte at virke mere og mere træt og urolig om aftenen og også denne "rytme" resulterede tit i gråd.
Jeg tolkede det sådan, at hun var blevet overtræt og at det bedste for hende ville være at sove tidligere på aftenen. Og det forsøger jeg så nu, men er (igen) blevet i tvivl om, hvad der er det bedste for hende. For selvom hun falder i søvn ved 20-tiden, er det som om, at den skal være 22 for at hun helt overgiver sig til søvnen. Og det er jo synd for hende, hvis hun skal bruge aftenen på at græde, ligesom det også er kan være lidt hårdt for os forældre at bruge så lang tid hver aften på at få hende til at sove videre....
Dertil kommmer, at jeg synes det kunne være dejligt også at ha en time eller to sammen om aftenen, hvor hun sov, før vi sku i seng. Men jeg er godt klar over at hende rytme vil ændre sig når hun begynder at få anden mad - og hvis det er bedst for hende at være vågen til 22 så er det også helt fint - så længe hun ikke er ked af det og græder, for det er synd for alle.
Det skal tilføjes at hun siden hun var meget lille har sovet rigtig godt om natten. De sidste 1-2 måneder har det været sådan, at fik hun mad ved 21-22 tiden, sov hun til kl. ca. 6 hvor hun fik mad og sov videre til kl. 8. Får hun sit sidste måltid tidligere på aftenen vågner hun tilsvarende tidligere for at få mad (nogle gange både kl 4 og 7) men sover altid videre til ca. 8.
Jeg håber du kan hjælpe os til at hjælpe hende :-)
Mange hilsner fra
Milli