Svar: Søvn om aftenen
25. november 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Milli
Det er altid lidt svært med søvnvanerne i 3-4 måneders alderen. Det er som du skriver en alder, hvor barnet oplever rigtig meget, følger meget med i verden, registrerer tydeligt om de er hjemme eller ude, i favn hos mor eller en fremmed og barnet får rigtig mange stimuli og kan derfor meget let blive lidt overtræt om aftenen ...
Du bliver nødt til at forsøge dig lidt frem. Det er svært for mig at vurdere, hvorvidt det er bedst med en aftenlur og vågen om aftenen eller om det passer bedre at blive puttet til tidligere .. der er desværre ingen faste regler her, du er nødt til at forsøge dig frem og se hvad der mon fungerer bedst for jer.
Generelt og mere gennemsnitligt kan jeg dog give dig lidt oplysninger som du måske kan prøve at pejle ind efter :o)
Det er en god idé at arbejde på 3 lure dagligt, det vil sige en formiddagslur, en middagslur og en sen eftermiddagslur. Nogle gange ligger den sene eftermiddagslur så sent, at man må kalde det for en tidlig aftenlur ...
Du skal regne med at de tre lure til sammen gerne må vare f.eks. 5 timer og at din datter om natten så skal sove ca 10 timer. Du skal altså regne med et sammelagt søvn behov på ca 15 timer ialt. Det er klart at hvis hun nogle dage sover 6 timer i løbet af dagen, så vil hun sove kortere om natten og omvendt.
Det er helt i orden at du hjælper din datter med at geare ned om aftenen, vugger hende lidt mere, sidder lidt med hende osv. for at få ro på, netop fordi hun lige hun har særligt behov for hjælp til at kapere alle de indtryk og oplevelser hun har. Du skal derfor ikke bekymre dig om dårlige vaner, føle at du forkæler hende eller lignende, som jeg ved mange forældre får at vide ... Det er helt fint, du læser hende godt og kan sagtens fornemme hende og hendes behov.
Du har også fuldstændig ret i at det hele ændrer sig i takt med at hun bliver ældre, får skemad osv. Hendes rytme om dagen vil ændre sig og det vil naturligt også påvirke hendes rytme om aftenen og I skal nok få lidt tid til jer selv om aftenen. Det er en fase I lige nu skal igennem :o)
Tilsidst vil jeg lige nævne at du naturligvis skal være opmærksom på hendes indtag af mad. Netop fordi børn i denne alder er så opmærksomme på verden i løbet af dagen, så virker det nogle gange som om at de har for travlt til at spise. De bliver let forstyrret under måltidet og stopper måske egentlig med at spise før de helt har fået, hvad de har behov for. Derfor er de ofte også mere vågne og urolige om aftnen, fordi de der skal have indhentet deres behov og fyldes ekstra op til natten ... Bare en tanke du også kan have med på vejen.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske