Svar: Min søn gemmer sig
25. november 2008
Alder:
3 år, 1 mdr.
Hej med dig
Som udgangspunkt kan jeg slet ikke se noget problematisk i at jeres dreng godt kan lide at klæde sig ud og lege rollespil.
Hvis han er en lidt genert og tilbageholdende dreng, så tænker jeg at netop udklædning og rollespil må hjælpe ham positivt - det at kunne tage initiativ og være mere udadvendt, fordi han er en dragejæger lærer han jo rigtig meget af og på sigt tænker jeg, at det må styrke ham til at kunne møde fremmede, uden maske og svær ...
Det kræver naturligvis at de der er på besøg ikke kritiserer ham eller nedgør ham, men møder ham som dragejæger, hvis det er det han lige der leger. Så kan man jo senere hen spørge hvor Mikkel er henne (eller hvad han nu hedder), hvorefter han måske tager masken af og siger "jeg er da lige her" ...
Jeg synes ikke I skal gøre et stort nummer ud af det, lad I jeres dreng lege, klæde sig ud og nyde det. Hvis I oplever at det fortsætte og tager overhånd, så kan I drøfte det med institutionen, hvordan de oplever ham, kan han indgå i sociale sammenhænge med de andre børn, hvordan leger han med dem osv. Men lige nu synes jeg (hånden på hjertet) at det I fortæller lyder fredeligt og helt okay.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske