Svar: Familie fra B- til A-mennesker
25. november 2008
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Det kan være en rigtig god idé at bruge lidt tid på at få skabt en rytme, som passer godt til den hverdag I skal have fremover. Hvis I ved, at I sover bedst om morgenen og har rigtig svært ved at komme op og igang, så gør det jo bestemt ikke hverdagen lettere, når I skal starte arbejde, børnene skal afleveres i institution osv.
Derfor er det en rigtig god idé at stå tidlig op og starte dagen i god tid, forsøge at passe tidspunkter for middagslur osv. ind i løbet af dagen - så det passer med de tidspunkter institutionen har og også sørge for at måltider, morgenmad, frokost, mellemmåltider og aftensmad kører efter et bestemt mønster - så vil I naturligt føle sult, føle behov for at sove osv. på disse tidspunkter - uanset om det så er hverdag eller weekend eller juleferie.
Igen er det så også vigtigt at holde lidt fast i den rytme, som skal fungere i hverdagen, selvom det bliver juleferie og det er dejligt at sove længe ... i hvert fald hvis I vil skåne jer selv og jeres børn for nogle rigtig trælse morgener og aftener - morgener fordi de ikke er til at hive ud af sengen, aftener fordi de ikke er til at få i seng, når det er sengetid :o)
Det vil være en rigtig god idé at du flytter tidspunktet for hvornår I står op stille og roligt frem dag for dag. Du kan gøre det med 15 minutters interval, hvis du har tid nok til det ... Det vil sige at I stedet for at stå op kl 8, så står I op kl. 7.45. Næste dag kl. 7.30, næste dag kl. 7.15 og sådan bliver I ved indtil I når det tidspunkt som passer med den rytme I skal have i hverdagene.
På samme måde vil tidspunkterne for lur og mad også rykke sig, så din datter i stedet for måske først at sove formiddagslur kl. 10.30, så ender hun med at sove formiddagslur kl. 9.30 eller hvad der nu passer. Det hele skal altså flyttes lidt dag for dag, så I rykker hele det indre ur stille og roligt. Hvis hun sover formiddagslur og middagslur til passende tider allerede, så bibeholder I tiderne som de er - og også varigheden af lurene, så er det sandsynligvis længen af nattesøvnen I skal ændre på, så hun begynder at kunne gå lidt tidligere i seng om aftenen. Hun skal således ikke indhente sin forsømte nattesøvn (fordi hun er blevet vækket lidt før tid) i løbet af dagen, - den skal sandsynligvis lægges på nattesøvnen, så hun går i seng tidligere ...
Det er faktisk måden at gøre det på, hvis ikke man vil tage en kold tyrker og ja, det bliver hårdt at skulle stå tidligt op i julen og i weekenden, men det er desværre sådan det er :o)
Held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske