Svar: Søvn nok?
25. november 2008
Alder:
14 mdr.
Kære Christina
Jeg kan godt forstå du synes det er hårdt at blive vækket kl. 6.30-7 og tilsvarende ikke kan få ro om aftenen før klokken er 21, men ser man på din datters samlede søvnbehov, så lyder det ikke så tosset.
Hun sover ca 10 timer om natten og sover ofte ca 2 timer i løbet af dagen, det svarer til ca 12 timer i døgnet. Det er i den lave ende, hun sover tydeligt ikke så meget som andre børn i samme alder, men det er ikke skadeligt for hende at sove på denne måde i en periode.
De fleste børn er mellem 12-18 måneder når de begynder kun at sove en gang dagligt og overgangen fra 2 til 1 lur er altid lidt svær. Enten vil barnet ikke puttes til middagslur eller også er barnet for træt og pylret hele dagen igennem ... Det vil ofte være sådan at man nogle dage må lade hende sove 2 gange og andre dage forsøge med kun en lur. Du er her nødt til at være lidt fleksibel.
Hvis du vil forsøge med kun en lur dagligt, så vil det være rigtig fint at putte hende mellem ca 12-14. I en overgangsperiode måske lidt før og så må I tage trætheden om eftermiddagen med, men stille og roligt kan det blive en fin tid for en middagslur.
Hendes opvågninger om natten kan sagtens hænge sammen med hende udvikling og alder og det er også helt naturligt at børn sover deres forældre tidlig morgen. Det er efter min mening helt okay at barnet kommer ind til forældrene om morgenen kl. 05 og sover lidt videre :o)
I kan afhjælpe hendes behov for jer om natten ved at lægge flere sutter i sengen, så hun har mulighed for selv at finde dem i søvne. Gør det også til en vane at tilbyde hende sutten i hånden i stedet for i munden, så hun selv vender sig til at putte sin sut i munden og ikke forventer at I gør det for hende.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske