Svar: Kamp ved sengetid
25. november 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Tyr
Der sker udviklingsmæssigt meget med din datter, hun bruger sig selv motorisk og er så småt ved at komme i separationsfasen, hun er igang med at øve sin selvstændighed.
Når hun sidder på dit skød, så tør hun observere mere, tør måske charmere andre mennesker velvidende at der sidder hun trygt og godt, at du passer på hende. Siddende hos dig kan hun således være lidt mere modig. Når I er et fremmed sted, så vil hun sandsynligvis derfor begynde med at studere stedet fra dit skød, men stille og roligt vil hun turde undersøge omgivelserne, samtidig med at hun hele tiden holder øje med hvor du er, så hun kan søge tilflugt hos dig, hvis det hele bliver lidt for overvældende.
Jeg ved ikke hvor langt din datter er i sin motoriske udvikling men ofte vil børn, i den alder, hvor de begynder at kravle også begynde at udvise lidt mere selvstændighed. De begynder at bevæge sig ud i verden på egen hånd. Fra at din datter har siddet på dit skød, begynder hun at sidde på gulvet ved dine fødder og hun bevæger sig længere og længere væk. Hele tiden kommer hun tilbage, skal lige have et lille kram, skal lige tankes op igen med lidt mod for atter at turde bevæge sig ud i verden.
Det er især i 7-10 måneders alderen at man mærker denne fase og det handler som sagt om at barnet i denne alder begynder at øve lidt selvstændighed. Hun er stadig så lille at hun ikke forstår at du er der, når hun ikke kan se dig og derfor vægrer mange børn sig mod at skulle sove. De protesterer højlydt, når de bliver lagt ned og når man går fra dem. Man mærker det ofte når bare man går ind ud i køkkenet og barnet er tilbage i stuen - de vil helst være hvor de kan se en, så føler de sig trygge.
Der kan altså være noget alder og udvikling som så småt begynder at spille ind hos jer.
Det er naturligvis vigtigt at hun føler sig fuldstændig tryg og rolig, når hun skal sove. Det kan være nødvendigt at du sidder hos hende, kærtegner hende, holde hende i hånden osv. så hun mærker at du er der og så du hjælper hende med fysisk ro - netop fordi hun motorisk bruger sig selv så meget.
Tandfrembrud gør naturligvis ikke tingene bedre .. Jeg håber at du kan bruge mine tanker lidt videre på vej, fortsat held og lykke. Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske