Brev:
Periodevise søvnproblemer
25. november 2008
Alder:
10 mdr.
Periodevise søvnproblemer
Kære Helen,
Vi har en dejlig datter på lidt over 10 måneder. Men vi har et par spørgsmål vedrørende putning, søvn og trøst, når hun vågner.
Vores datter har i perioder altid været lidt svær at få til at sove om aftenen. Vi har et fast putteritual, som vi har fulgt i efterhånden lang tid. Det går ud på at vi spiser aftensmad, så leger vi lidt og pakker legetøjet væk, herefter er det badetid efterfulgt af en kop vælling og godnatsang i stuen. Til slut bliver hun ammet inde på hendes værelse og puttet. I perioder brokker hun sig og græder, når vi putter hende, men vi har erfaret, at hvis vi går ind til hende og trøster og går ud igen, lærer hun som regel på 4-5 dage at falde i søvn af sig selv uden brok.
Det går så godt i en periode, hvorefter vi starter forfra igen. Og senest har hun grædt og brokket sig i næsten 14 dage, hvor det nogle aftener har taget 1½ til 2 timer at få hende til at sove. Så har du et godt råd? Det skal lige siges, at vi har forsøgt at blive inde ved hende, indtil hun sover, hvor vi enten har sunget eller bare siddet hos hende. Men det virker slet ikke. Hun falder simpelthen ikke i søvn.
En anden ting er, at vi for omkring 3 uger siden trappede amningen ned, så hun kun bliver ammet inden sovetid. Dvs. at vi på det tidspunkt skar både eftermiddagsamning og natamning væk fordi mor skulle starte på arbejde. Far tog således over i en periode om natten, men det gik faktisk forbløffende godt, og uden gråd om natten. Men nu da der så er gået en 3 ugers tid vil mor gerne hjælpe til igen, når vores datter vågner om aftenen eller natten og græder. Problemet er bare, at hvis mor går ind for at trøste, holder hun ikke op med at græde - det bliver faktisk meget værre. Kun hvis far tager over - eller går derind fra starten - kan vi få hende til at sove videre. Vi ved ikke, om det kan have noget med nedtrapning af amning at gøre, men det er jo ved at være lang tid siden, og det gik jo som sagt uden de store problemer. Men hvorfor er det så sådan?
Og endelig så vågner vores datter tit efter en halv times søvn. Det gælder både om aftenen og om dagen. Hun er ked af det og skal have hjælp til at sove videre. Hun er træt, når hun bliver puttet og kan som regel godt sove videre, hvis vi eksempelvis ruller hende lidt, men vi vil jo helst undgå at hun vågner. Hvis det kan hjælpe, ser vores dagsplan således ud:
Står op mellem kl. 6.30 - 7.00
Morgenmad kl. 7.30 - 8.00
Mælk og puttes til formiddagslur kl. 9.00 - 9.30
Frokost ca. kl. 11.30
Lidt A38, frugt og mælk og puttes til eftermiddagslur ca. kl. 14.00
Aftensmad ca. kl. 17.00
Puttes til natten ca, kl. 19.30
Hun sover ca. 5 kvarter både om formiddagen og eftermiddagen.
Vi håber, at du kan give os nogle gode råd.
Med venlig hilsen
Malene