Svar: Periodevise søvnproblemer
25. november 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Malene
Der kan være mange grunde til at børn i perioder har problemer med at falde i søvn og problemer med at sove sammenhængende og roligt. Børn vil ofte have problemer, når de udvikler sig rigtig meget både fysisk og mentalt og der vil ofte også opstå problemer i sygdomsperioder. Det er altså ofte ting, som man ikke kan gøre så meget ved, men som skal have sin tid.
Det vigtigste er at man forsøger at holde fast i de gode rutiner og vaner, man har haft og som har fungeret i en periode. At barnet så en gang imellem har behov for ekstra tryghed, blive taget op, holdt om osv. er helt okay - det hører med til den fase eller sygdomsperiode. Man skal så huske på at det at blive taget op, beroliget, kærtegnet osv. sagtens kan lade sig gøre selvom barnet stadig f.eks. ikke skal ammes eller stadig skal putte i sin egen seng. Man må altså forsøge at finde en rutine, som passer godt både med gode rutiner og som samtidig imødekommer barnets øvrige behov.
Det er rigtig fint, at du derfor holder fast i at din datter fortsat ikke skal ammes, men skal falde i søvn uden brystet. I stedet skal hun så have en substitut - en godnatsang, kærtegn, klud at putte med, bamse eller lignende som på sigt kan gøre det ud for brystet og give den tryghed brystet tidligere har givet.
Det er også sådan at ting tager tid og din datter forbinder tilsyneladende stadig dig med amning og det at få bryst når hun skal sove og derfor er putning med dig noget sværere end når far træder til. Jeg tænker her at I må lade far fortsætte putning og du skal så samtidig sørge for at give din datter al den nærhed, kontakt og tryghed du kan i løbet af dagen. Som jeg forstår dit brev er I din datter startet pasning nu og du er begyndt at arbejde og samtidig er amningen trappet meget ned. Det betyder naturligvis at hun måske i særlig grad har behov for mor - hun mangler både brystet og mor om dagen og det er vigtigt at du derfor sørger for at give hende så meget fysisk kontakt som muligt, så hendes "mor-depot" bliver opfyldt.
Der er mange ting for jeres datter at bearbejde, alt hvad hun oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme og det er helt naturligt at hun derfor sover meget uroligt og også vægrer sig mod at falde i søvn. Det er svært at give slip på dagen og alle oplevelserne. Hun har ganske givet også en stor motorisk uro, kravler omkring - øver sig i at rejse sig osv. og det gør hun både, når hun sover og når hun er vågen. Hun har altså både en mental og en fysisk uro.
Jeg tænker altså at årsagen til at I oplever ændring hos jeres datter i øjeblikket er, at hun lige nu gennemgår en stor udvikling både motorisk og mentalt, hun oplever samtidig en stor forandring i hverdagen, mor er væk - I er adskilt i mange timer, amningen fjernes osv. og hun skal lige finde ud af det hele.
Det bedste I kan gøre er derfor at møde hende, være der for hende, kærtegne, nusse, rumme hende når hun er ked af det, utryg, frustreret samtidig med at I naturligvis holder fast i at hun skal bibeholde de gode sovevaner hun jo i perioder har vist at hun trives med :o)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske