Svar: Flaske at sove på
26. november 2008
Alder:
14 mdr.
Kære Mie og Co.
Sundhedsstyrelsen anbefaler at sutteflaske stopper omkring 1 års alderen, det at få flaske hører spæd og småbarnealderen til og når barnet er et år kan det fint indtage sit behov for mælk af en kop.
At tilbyde barnet sutteflaske er som du har læst uhensigtmæssigt i forhold til barnets tænder. Men det at få flaske er et eller andet sted også at holde barnet i en 'babyrolle' som måske ikke er barnets behov ...
Med hensyn til ris og sojamælk, så er dette ikke at sammenligne med hverken komælk eller modermælkserstatning. Sundhedsstyrelsen anbefaler ikke hverken Sojamælk eller Rismælk til så lille en pige som jeres datter.
Sojamælk har intet med mælk at gøre, det har samme proteinindhold som sødmælk, men et meget lavere indhold af mineraler. Derudover indeholder det fytinsyre, som har en negativ effekt på optagelsen af mineraler. Hvis man er veganer, så kan man give sojamælk med calcium til sit barn, men tidligst fra 2 år og kun hvis barnet derudover spiser varieret og vokser tilfredsstillende, når man ser på både vægt og højde.
Havremælk og rismælk indeholder meget lidt protein og har i modsætning til komælk ikke noget naturligt indhold af vitaminer og mineraler. Havre- og rismælk beriget med calcium kan tidligst anvendes efter 3 års alderen.
Kokosmælk indeholder meget mættet fedt og frarådes derfor fuldstændig som drik.
Jeg kan derfor ikke anbefale jer at I giver Liva på knap 15 måneder ris eller sojamælk - og saftevand af tudkop er altså heller ikke nogen god idé ... :o)
Jeg synes I skal overveje, hvorfor I vil blive ved med at tilbyde Liva sutteflaske, om ikke hun kan stoppe med den forholdsvis snart. Jeg kan godt høre at hun er glad for flasken, men i takt med at hun bliver ældre, vil hun naturligt blive ligeså glad for en kop mælk og en godnathistorie.
Derudover synes jeg I skal stoppe med ris og sojamælk og i stedet tilbyde hende letmælk af en kop. Kun ved at give hende letmælk kan hun få sit behov for kalk osv. dækket ind, det får hun slet ikke via ris og sojamælk. Drikker hun ikke mælk, så bør hun tilbydes dagligt kalktilskud i stedet.
Håber du kan bruge dette svar videre, fortsat god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske