Brev:
Putteritualer og primær omsorsperson
26. november 2008
Alder:
2 mdr.
Putteritualer og primær omsorsperson
Kære Helen.
Så er jeg på banen igen med endnu flere spørgsmål.
Gustav er nu næsten 10 uger og de sidste 14 dages tid er der sket et gevaldigt ryk i hans udvikling. Han smiler og pludrer meget mere end han før har gjort. Det er skønt.
Tidligere har Gustav været rigtig god til at sove om dagen. Det har svinget meget fra at han har sovet 1-3 timer og været vågen 1-1½ time osv. Men nu er der sket en ændring i dette, og han sover generelt meget dårligt om dagen nu. Flere dage har han kun sovet 3x ½ time. Dette resulterer i at han er meget træt hele tiden og frygtelig pylret. Kan det være et ”tigerspring” under opsejling? Eller er det mon bare en overgangsperiode?
Om natten fungerer det stadig nogenlunde fint. Han er god til at falde i søvn igen efter amning. Nogle nætter selvfølgelig bedre end andre.
Hvornår kan man forvente at der kommer en rytme i lurene om dagen?
Et andet spørgsmål vedrører putteritualer. Skal jeg allerede nu begynde at gøre noget bestemt når Gustav skal sove? Behøver ritualet altid være det samme?
Om dagen når det er godt vejr bliver han puttet i hans barnevogn udenfor. Det fungerer nogle gange rigtig fint. Men når det er dårligt vejr bliver han puttet i sin seng i soveværelset i stedet. Her sørger jeg så for at det ikke er alt for lyst, da han tilsynladende sover bedre når det ikke er alt for lyst. Lyder dette nogenlunde?
Fra december skal min kæreste hjem og have forældreorlov i ½ år. Dette glæder vi os rigtig meget til. Jeg er studerende og mangler kun at skrive mit speciale før jeg er færdig. Meningen er så at jeg stille og roligt skal gå i gang med dette. Specialet er dog udformet sådan at jeg skal skrive hjemmefra langt størstedel af tiden. Der vil selvfølgelig være dage hvor jeg skal af sted nogle timer.
Min bekymring er om Gustav mon bliver forvirret af at der er to primære omsorgspersoner for ham hver dag? Man læser jo meget om hvor vigtigt det er for et barn at have én person at knytte sig totalt til det første års tid. Bliver barnet splittet af at der er to mennesker om ham? Jeg mener… bliver han mon forvirrtet af at det er mor der putter ham og far der tager ham op, og omvendt næste gang?
Sidste spørgsmål: Hvornår bliver barnets hovedfacon permanent? Vi har stadig store problemer med at Gustav VIL ligge på baghovedet. Trods sokker med grødris får han alligevel vredet og drejet hoved tilbage, og nætter hvor vi skiftevis har drejet hans hoved (hver 10 min!...idet han drejer det tilbage næsten med det samme igen!) Jeg er vildt frustreret og bekymret for om han ender med et totalt fladt baghoved. Andre ideer/ forslag til hvad vi kan gøre?
Med venlig hilsen
Lisa