Svar: Putteritualer og primær omsorsperson
26. november 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Lisa
Hvor lyder det dejligt at din kæreste har ½ års orlov og at du samtidig studerer - det er og bliver en fantastisk dejlig tid for jer alle 3. Der er ingen tvivl om at det vil være rigtig godt for Gustav, at have både mor og far omkring sig og det gør ikke spor at I skifter mellem at putte og tage op :o)
Børn har ikke kun én primær omsorgsperson, de har ofte to nemlig mor og far. Det er klart at jo mere man er omkring barnet, jo større og tættere tilknytning vil man normalt få, men som mor og far kan man sagtens dele rollerne ligeligt og begge være primære for barnet.
Med hensyn til søvn og det at Gustav powernapper lidt mere, så kan dette sagtens hænge sammen med udviklingsspring. Du kan sikkert se på ham at han begynder at opleve verden omkring sig mere bevidst - han kigger på dig, smiler, han drejer hovedet bevidst efter lyd og bevægelse osv. så der sker rigtig meget med ham hele tiden. Han bliver også let forstyrret og forstyrres måske lidt når han skal spise, har brug for hjælp til at koncentrere sig og skal måske nødes lidt ekstra for igen at tage fat og få spist det han egentlig har behov for.
Det vil være rigtig godt, at du forsøger at tilbyde ham lidt mere mad i løbet af dagen, det kan være at amme ham lidt hyppigere eller supplere lidt mere med flasken, som jeg ved du tidligere har haft effekt af.
Det er også en rigtig god idé, at hjælpe ham til fysisk og mental ro ved at skærme ham, han skal svøbes, puttes i liften så han ligger i en lille hule og på den måde hjælpes til at finde ro. Det kan være udmærket at bruge samme puttemetode, forstået på den måde at han f.eks. puttes i en voksipose eller puttes i en dragt og får dynen om sig, puttes med en sutteklud ved ansigtet, helt bestemte kærtegn og beroligende ord. Små ting, der giver ham genkendelighed og tryghed. Det betyder ikke så meget om det lige er i barnevognen eller indendøre, det er måden han puttes på, kærtegnene, lydende osv. som betyder noget - altså det mere nære.
Omkring 4 måneders alderen kan man ofte begynde at forvente lidt mere rytme og især i 4-6 måneders alderen hvor man normalt begynder med skemad, vil der komme meget mere rytme ind. Det du fortæller omkring putning, nedrullede gardiner i soveværelset osv. lyder rigtig fint. Fortsæt du roligt sådan.
Rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske