Svar: Skal jeg fortsætte med at blende hendes mad? - 6 mdr.
26. november 2008
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Det er en rigtig god idé at begynde med skemad 3 gange dagligt og her tilbyde din datter større variation af grød og grøntsager.
Du må meget gerne begynde med de lidt grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Det samme gælder grøntager, hvor hun nu skal have mange flere forskellige og også skal begynde med lidt kogt kød og fisk i grøntsagsmosen.
Hakket kød er lettest at bruge i starten fordi det let moses ud, enten med en gaffel eller igennem en persillehakker eller blender. Hakket kød kan være kylling eller kalkun som er mildt og godt at begynde med, men også svinekød, oksekød, lammekød osv. alt kan bruges - det handler om at variere og lade barnets mad tage udgangspunkt i familiens mad.
Indmad som lever og hjerter kan koges og også bruges og blandes i grøntsagsmosen og det kan også blandes i farsen til kødboller og dermed indgå som en del af den mad hun naturligt får. Indmad har bla. et højt indhold af jern.
Fisk kan også koges i ovnen eller i en gryde og det moses meget let med en gaffel. Du kan give laks, makrel, sild, tun (fra dåse), torsk, rødspætte, torskerogn osv. Alt slags fisk er godt både frisk og frossent - alle eventuelle fiskeben skal naturligvis fjernes.
Af grøntsager kan du lave mos af: Blomkål, gulerod, broccoli, squash, ærter, majs, porrer, kål af forskellig slags, selleri, pastinak, persillerod osv. Rodfrugter smager af noget og mange børn kan rigtig godt lide dette så det kan være en god idé at lave f.eks. en rodfrugtmos hvor du blender f.eks. gulerod, knoldselleri, persillerod og pastinak - kog det mørt, hæld lidt af kogevandet fra og blend det med lidt fedtstof og evt. lidt mælk - evt. mme, for at energiberige det lidt og gøre det lidt mere lækkert i konsistensen.
Du skal være opmærksom på at selleri, spinat, fennikel og rødbede indeholder nitrat. Din datter må meget gerne få disse grøntsager, de er rigtig gode til at give smag, men det er vigtigt at de ikke udgør mere end 1/10 af portionen. Hvis I en dag skal have laks og spinat eller laver en kartoffel/selleri suppe eller lignende, hvor en af de nævnte grøntsager udgør en større del, så må hun meget gerne få det, men der bør så gå 14 dage inden hun atter tilbydes nitratrige grøntsager.
Hvis du laver lidt sovs med sødmælk, så må din datter gerne få lidt af dette på sin grøntsagsmos, det kan give lidt smag og gøre det lidt mere interessant for hende. Men af kop synes jeg du skal bibeholde vand, det er den bedste tørstslukker og vigtigt at hun lærer at drikke det.
Du må også gerne begynde at tilbyde hende lidt brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden, som hun kan opbløde med lidt spyt og øve sig mundmotorisk på. Brødskorper kan være tvebakker, skorpen fra et brød, du kan købe et helt mørkt rugbrød og skære nogle humpler som du rister i ovnen. Frugt kan være appelsinbåde, kiwi, blommer, fersken eller lignende lidt blødere frugt, som ikke så let knækker og kommer galt i halsen.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (+ jerntilskud), frisk frugt i hånden at sutte på, det kan være lidt appelsinbåde eller lignende. vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes lidt agurkestænger, brødskorper eller lignende i hånden, vand af kop.
Tilbydes brystet og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes lidt blød frugt i hånden ligesom om formiddagen, evt. lidt frugtmos og amning
Powernapper ½ times tid, ofte begynder denne lur at kunne blive sprunget over, præcis som du også skriver
Aften 18: Grøntsagsmos og igen stille og roligt tilbyde lidt kogt kød eller fisk, udgangspunkt i jeres mad, lidt sovs osv. som ovenfår beskrevet. Vand af kop.
Puttes til natten med amning ca kl. 19.30
Sen aften 23-24: Ammes evt. ellers er det fint at lade hende selv melde sig, når hun har behov - det kommer helt an på hvordan du har det bedst.
Nogle mødre synes det er en stor fordel at gå sent i seng og tage barnet op inden, fordi de så kan få nogle sammenhængende timer om natten, andre synes det er bedre at lade barnet selv regulere.
Du må gerne fortsat blende hendes mad, strukturen kommer af de grovere grøntsager, kød, fisk osv. i mosen. Jerntilskud skal hun have dagligt, du kan købe jerndråber eller babyfer, som drysse på f.eks. frugtmos. Det er en god idé at give jern sammen med frugtmos fordi det fremmer optagelsen.
Når du skal I byen, kan du sagtens springe aftenamningen over og i stedet amme, når du kommer hjem, det er helt fint.
Rigtig god weekend, håber du hermed er hjulpet videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske