Brev:
Virker ikke tilpas
26. november 2008
Alder:
14 mdr.
Virker ikke tilpas
Hej Helen
Vores Alberte er nu snart 14 måneder og startede i vuggestue den 1. september - altså for snart 3 måneder siden. Starten gik overdrevet godt - næsten for godt. Hun var himmel henrykt over at komme over til en pædagog og virkede altid glad og nysgerrig. Vi var meget overraskede, da det slet ikke var billedet med indkøringen af hendes storebror. Dog vendte hendes hidtil rolige søvn sig til myriader af opvågninger med gråd. Det gik også lidt i sig selv (er aldrig blevet helt så godt igen). Men efter en måneds tid blev hun bidt ret voldsomt af 3 forskellige børn i vuggestuen. Det betød, at hun nu ikke tør sidde på gulvet derovre og at hun også herhjemme helst vil være på armen.
Den sidste uges tid er det blevet helt galt. Nu græder hun, når hun bliver afleveret, græder meget derovre (selvom de virkelig prøver at løfte hende rundt det meste af dagen). Hjemme er det pludselig kun mor der dur - far og slet ikke andre mænd skal blande sig. Derimod er hun meget betaget af andre mødre og vil ofte over til dem, hvis jeg står og taler med dem. Vuggestuepersonalet siger også at hun græder, når andre mødre kommer og går igen.
Natten er også blevet lidt af et cirkus. Hun vågner mange gange og græder og sidder op, kaster sig rundt i sengen. Hvis man tager hende op slapper hun af, men flipper helt ud, hvis man prøver at lægge hende også selvom det er sammen og i vores seng. Hvis jeg ligger hende i hendes egen seng kan hun godt falde til ro, men ved det mindste knirk af et gulvbræt, når man forsøger at gå igen, vågner hun og gentager hele sceancen.
Det skal siges, at hun også i en uges tid har haft lidt tynd mave og nedsat appetit og det spiller selvfølgelig også ind. Men forandringen er markant.
Hvad tror du der sker? Er det en fase, hvor hun bare er blevet morsyg? Kan det være en meget sen reaktion på vuggestuestarten. Eller er hun simpelthen bare blevet rædselsslagen for at komme i institution og bruger al sin energi på at være på vagt?
Min egen dårlige samvittighed kan også få mig til at tænke om hun mangler kontakt og opmærksomhed fra mig (selvom jeg har hende på armen næsten lige fra vi kommer hjem kl 15 - 15.30 og til hun skal i seng) - storebror på snart 4 fylder meget i billedet. Hvorfor er hun så interesseret i andre mødre?
Det er mange spørgsmål og jeg vil blive glad, hvis du kan komme med et bud på bare nogen af dem.
Vores lille glade udadvendte pige er helt forandret.
Kærlig hilsen
Anja