Svar: Virker ikke tilpas
26. november 2008
Alder:
14 mdr.
Kære Anja
Det lyder ganske rigtigt som om at jeres lille pige ikke trives så godt i øjeblikket og det er rigtig svært at gennemskue, hvad det handler om. Hun kan jo ikke sige det med ord, hun kan kun udtrykke sig med sit kropssprog og det er tydeligt at hun ikke er tilpas.
Fordi hun er så lille som hun er, må man nogle gange prøve sig frem og se hvad der kan hjælpe. I første omgang på I prøve at tale med pædagogerne om, hvad de tænker der er galt ... Det er jo ikke rart at hun fra den ene dag til den anden bliver så ulykkelig over at blive afleveret.
Det ses dog ofte at børn bliver kede af det, får en forsinket reaktion efter nogle uger, hvor det ligesom går op for dem at det ikke bare er pjat, leg og hygge at blive afleveret, - det er hver dag mange timer dagligt og at være i institutionen er ikke kun sjov - det er også modstand, børn der bider, skubber, tager tingene fra en osv. Verden er pludselig meget hård og det reagerer hun naturligvis på ...
Der er ingen tvivl om at hun savner dig og når hun ser de andre mødre komme og gå, så minder det hende ganske givet om dig og derfor søger hun de andre mødre. Det handler ikke om at du ikke er er betydningsfuld, faktisk er det fordi du er kvinde, mor, ligesom de andre mødre og det fornemmer hun ganske sikkert tydeligt. Hun kan altså genkende dig, som hun savner, i de andre mødre.
Jeg tror du har en vigtig pointe i at du skal prøve at give hende ekstra meget fysisk kontakt og opmærksomhed. Ikke bare bære rundt på hende når I er hjemme, men virkelig se hende og lade hende mærke at du ser hende og er der for hende. Det kan være at kilde hende, tumle med hende så I har stor fysisk kontakt som samtidig er befriende fordi I pjatter og ler, det kan også være ved at du giver hende noget massage. At hun ligger og slapper af imens at du masserer, kærtegner hele hendes krop, så hun mærker dig fysisk og har øjenkontakt samtidig og føler at 'du fylder hende op'.
Hendes tynde mave og tendens til almen utilpashed osv. gør naturligvis heller ikke situationen bedre. Jeg tror det hos jer handler om lidt af det hele,- Forsinket reaktion på institutionstart, savn af mor, genkendelse af mor i andre mødre, utrygheden ved de andre børn som hun naturligt ikke kan kommunikere særlig godt med og at blive bidt 3 gange - det er så synd for hende!
Håber mine tanker hjælper videre på vej, rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske