Svar: Hvornår skal jeg stoppe med at give hende bryst?
26. november 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Charlotte
Det lyder som en rigtig god idé at forsøge at ændre lidt på jeres datters døgnrytme og hertil hører også at I nu skal igang med skemad to gange dagligt og når hun bliver 6 måneder, så øges hun til skemad 3 gange dagligt, men lige nu to gange og planen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre og I står op omkring kl. 7.
Når hun bliver 6 måneder indfører du et måltid her, så hun starter dagen med grød som morgenmad.
Ammes og puttes til formiddagslur omkring kl. 9.30. Her sover hun 1-1½ time
Frokost 11.30-12: Grød eller grøntsagmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30, sover her 1½-2 timer
Eftermiddag 16: Ammes
Powernappen begynder måske at kunne blive sprunget over, det kan også være at hun stadig har behov og det er helt fint, så sover hun ½ times tid sidst på eftermiddagen.
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20, tidspunktet afhænger lidt af hvor meget hun har sovet om dagen og hvorvidt hun tager powernap om eftermiddagen eller ej.
Sen aften 24: Ammes
Nat 24-06: Evt. ammes x 1 kl. 03, - de fleste børn er 6 måneder inden de kan undvære amning midt nat.
Prøv om du kan rumstere lidt omkring hende, så hun begynder at røre lidt på sig og du derved forsigtigt kan vække hende lidt, så hun ikke sover alt for lange lure om dagen. Ved at afkorte dagslurene lidt og forsøge at skabe en anden rytme for dagen, så kan man godt påvirke hendes nuværende cyklus og på den måde få forlænget nattesøvnen ... Der er jo hos jer tale om at I skal ind og pille lidt ved hendes indre ur og i sådanne situationer er man nødt til at flytte lidt på både puttetidspunkter, tidspunkter de kommer op på, får mad på osv.
Man gør det ofte med ca 15 minutters intervaller. Det vil sige at hvis hun plejer at blive puttet kl. 8.30 og målet er 9.30, så flytter man tidspunktet 15 minutter, så hun puttes 8.45 og næste dag 9.00 osv. indtil det ønskede tidspunkt er nået. På samme måde må man så afkorte luren tilsvarende, så hun tilsidst sover og vågner der, hvor man mener det er mest ønskeligt for hele familien.
En lille smule kan man altid ændre og jeg håber ovenstående viser lidt på vej, fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske