Brev:
Er vågen og græder i længere tid hver nat
26. november 2008
Alder:
9 mdr.
Er vågen og græder i længere tid hver nat
Kære Helen
Vores datter er nu knap 9 måneder. Hun spiser godt om dagen, og vi følger den madplan, som du tidligere har anbefalet. Desværre er hendes søvnmønster ikke blevet bedre end sidst, jeg skrev til dig.
Hun vågner ca. hver 2. time fra midnat og skal have sin sut. Det er som sådan ikke noget problem, men det er nu også et fast mønster, at hun vågner på et tidspunkt mellem kl. 03.30 og 05.00 og ikke kan falde i søvn igen, selv om hun er meget træt. Hun skiftevis græder og forsøger at sove igen med sutten i munden og næsen i en stofble. Men det ender næsten altid med, at hun græder i ca. 1 1/2 time, inden hun sover igen.
Vi har prøvet alt, synes vi: At ligge ved siden af hende på gulvet, så hun ved, vi er der, at ae hende på ryggen, at gå med hende til hun falder til ro, at tage hende med ind i vores seng, at lade hende ligge lidt selv og så komme tilbage igen, give hende vand, en flaske vælling, hvis klokken er tæt på fem/halvseks, og så falder hun for det meste også i søvn igen. Men jeg er lidt bange for gøre det til en vane, at hun skal have mad om natten. Vi har prøvet at tænde lyset i soveværelset, så hun kan se, vi er der, selv om vi ikke ligger i samme rum (hun kan se ind til os fra værelset).
I starten var det min mand, der mest tog sig af hende om natten, fordi jeg startede på arbejde for ca. 3 uger siden. Men hun græd meget, højt og længe efter mig, og min sundhedsplejerske anbefalede, at jeg tog hende om natten igen, da Ea sikkert reagerede på den voldsomme omvæltning, det er, at jeg ikke længere er der full time om dagen.
Det har også hjulpet på den måde, at hun de fleste gange falder i søvn, når hun hører min stemme, og jeg giver hende sutten. Men det hjælper altså ikke sidst på natten, og vi er ved at være godt frustrerede. Hvad skal vi gøre, og hvorfor tror du hun græder?
Hun sover typisk 3 1/2 time om dagen, nogle gange fire timer, hvis hun har været længe vågen om natten. Kan 3 1/2 times søvn om dagen ødelægge en dyb og rolig nattesøvn? Eller er der noget andet, der kan være årsagen til, at hun bare ikke kan falde i søvn igen, selv om hun er meget meget træt.
Venlig hilsen
En træt familie