Svar: Er vågen og græder i længere tid hver nat
26. november 2008
Alder:
9 mdr.
Kære trætte familie
Vi har alle i vores døgncyklus en periode om natten, hvor vi vågner lidt mere op. Det er ofte midt på natten, det er det tidspunkt, hvor vi skal ud at tisse, hører regnen pisker mod ruden osv. Vi har altså naturligt en periode om natten, hvor vi alle er lidt mere årvågne og det er helt normalt. Det har børn også og det kan måske være i den periode, jeres datter vågner og har svært ved at falde til ro igen.
Hele vores cyklus påvirkes af hvornår vi spiser, sover, tisser osv. i løbet af dagen og den rytme vi har om dagen, vil naturligt påvirke vores rytme om natten ... Derfor er der noget helt rigtigt i jeres fornemmelse, at for meget søvn om dagen kan påvirke og ødelægge nattesøvnen. Hvorvidt det er tilfældet hos jer afhænger helt af hvor lang en formiddagslur og middagslur jeres datter tager og hvor sent på dagen den sidste lur ligger.
I skriver at I følger min tidligere sendt plan og det er naturligvis rigtig fint, fordi det giver en idé om, hvordan en dag kan skrues sammen netop for at påvirke til en god søvnrytme om natten ...
I skriver at jeres datter nogle gange sover 3½-4 timer i løbet af dagen og det kunne godt lyde som en del. Behovet er der ganske givet, fordi hun jo skal indhente den 1-1½ time hun har været vågen om natten, men det lyder logisk at dagslurene skal afkortes og nattesøvnen i stedet forlænges. Det lyder således relevant at arbejde på at en formiddagslur varer f.eks. 45 minutter og en middagslur ml. 1½-2 timer.
Derudover fortæller I at jeres datter også reagerer positivt på at få en flaske og I skal naturligvis være opmærksomme på om hun i øjeblikket har behov for lidt ekstra mælk. Det kunne i givet fald være en rigtig god idé, at tilbyde flaske både inden putning og ingen omkring midnat, så hun ikke behøver flasken tidlig morgen eller midt om natten.
I skal også være opmærksomme på om hun falder i søvn med sut eller flaske, så hun er afhængig af dette for at kunne sove. Så kan det være derfor hun vågner op og ikke kan falde til ro før I tilbyder hende sut/flaske igen. Derfor er det en god idé at arbejde på at lære hende at falde i søvn uden at have noget i munden. Har hun behov for sut, så lær hende at putte den i munden selv, giv hende den i hånden og lad hende selv tage den op til munden, så det ikke er jer, der skal yde denne service i løbet af natten. Sengen kan blive fyldt med sutter, sæt også et par sutter på en sutteklud/stofble, så hun lettere selv kan finde dem.
Og så skal I naturligvis være opmærksomme på forkølelse, udvikling, separationsfase osv. Der er meget som spiller ind på natlige opvågninger i denne alder, men jeg håber at ovenstående hjælper lidt på vej.
Fortsat held og lykke og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske