Svar: Fingermad
26. november 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Udenlandsdansker
Det er helt fint at du stadig er forsigt med hvad du giver din dreng, han er stadig kun 7½ måned og det tager tid at tygge maden og lære at føre maden med tungen tilbage til svælget og synke. Derfor kan han naturligvis godt få bidt et stort stykke af, som han fejlsynker ...
De fleste børn vil dog selv begynde at hoste og sprutte, det sker som en helt normal refleks og det lille stykke mad kommer op i munden og ud.
Du skal stadig holde dig til de bløde fødevarer og det du beskriver er rigtig fint. Det kan være en god idé at have et princip om at det der serveres med ske er moset og skal bare synkes, men det du giver ham med fingrene eller på en gaffel, det kræver lidt mere arbejde fra hans side. Det at få maden serveret forskelligt, kan hjælpe ham til at finde ud af, hvad han skal gøre med det.
Når du begynder med små brødhapsere med smørbart pålæg, så start med at tilbyde ham dem med fingrene og put dem ind i siden af munden, så han med det samme kan tygge gummerne sammen omkring det. Hvis du kommer hapserne direkte ind i munden fortil, så er risikoen for fejlsynkning større.
Prøv med appelsinbåde, blommer, fersken, kiwi eller lignende, som er meget blødt - også mere blødt end banan, melon og æble. Lad ham øve sig i at sutte på det, gnaske lidt i det og lad ham vende sig til det stille og roligt, så du også bliver mere tryg i takt med at du oplever at det går rigtig fint.
Hvis han kan spise riskager og kiks, så kan han også spise skorpen fra et brød - det opblødes med spyt, når han sidder og gnasker i det og han vil sikkert elske det.
Så stille og roligt fremad, I er allerede rigtig godt igang og da han ikke er ældre end han er, så er det helt fint, at du ikke presser ham (eller dig selv) men tager det stille og roligt. Han får jo noget at sidde med, du skal bare have udvidet repertoiret lidt uge for uge ...
Fortsat held og lykke og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske