Brev:
Opdateret dags- og kostplan
26. november 2008
Alder:
6 mdr.
Opdateret dags- og kostplan
Hej Helen
Jeg skriver til dig for, at få en bekræftelse/inspiration på en dagsplan for Christoffer. (Det er mærkeligt, hvordan man som et voksent menneske kan være usikker på om det man gør, nu er det rigtige:)
Da Christoffer blev født vejede han 5 kg og jordmoderen målte ham til 59 cm (så lang tror jeg nu ikke han var, selv om vi hoppede direkte i en størrelse 62). Fordi han var så stor, regnede jeg ikke med, at han ville kunne klare sig på min mælk alene, men det gjorde han og det er først nu hvor han er næsten 6 måneder, at jeg har kunne overtale ham til at spise grød. Jeg havde åbenbart behovet for mere mad til Ch, før han selv havde.
Lige nu får han 2 grød/mos måltider om dagen (formiddag og aften), men jeg synes, at han er blevet mere tudsk og kræver mere amning om dagen, så mon ikke jeg kan indføre et tredje måltid, selv om han kun har spist grød i en halv uges tid?
Jeg forestiller mig, at hans dag kunne se således ud...? (baseret på hvordan han typisk sover)
7-8: vågner og får grød + vand
9.30: frugtmos + vand, håndfrugt og skorper
10: ammes og lægges ud
13-14: vågner og får grød el. grøntsagsmos/vand og ammes
15-16: vi henter storesøster og ch tager sig en lille lur på, knap og nap, en times tid
17: ammes
18: grøntsagsmos (snart tilsat kød), vand og lidt frugt til dessert.
19: ammes, hvorefter far lægger ham i seng for natten.
24: vågner ofte her og bliver ammet.
nat: nogle gange sover han hele natten, andre gange vågner han 1000 gange. Skal ha´ bryst før han kan sove videre.
Ser det fornuftigt ud?
Skal alle måltider sluttes med amning?
Vi er lige begyndt, at vænde ch af med at falde i søvn ved brystet, når han skal sove om aftenen. Derfor er det far der lægger ham i seng. Ch er meget ked af det og græder - det tager måske 45 minutter før han falder i søvn. Far går ind til ham med jævne mellemrum (der går max 5 min) og trøster ham og fortæller, at vi stadig er der....men er det ok, at han græder så længe før han falder i søvn? Kan han undvære sin mor om aftenen ved putningen, eller er vi ved at lægge grunden til en ordentlig omgang traumefyldt barndom:/
På forhånd tak for dine fornuftige og brugbare svar!