Svar: Hvor meget vælling, grød og grøntsagsmos
27. november 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Lea
At drikke ca 100-150ml vælling lyder rigtig fint i forhold til Matthes alder, nogle børn drikker 180ml men bestemt ikke alle og det er rigtig vigtigt, at du ikke tvinger ham til at drikke mere end han vil, så risikerer du at han afviser flasken fordi han forbinder det med noget ubehageligt. Derfor synes jeg det er fint at du lige nu følger ham og lader ham drikke mellem 100-150 ml og så ammer ham efterfølgende, hvis han viser behov for det.
Med hensyn til skemad, så må du gerne veksle mellem grødtyper til børn på 4 måneder. Du kan således godt give ham både risgrød, majsgrød, hirsegrød og boghvedegrød, for at give ham lidt variation. Du kan også variere yderligere ved at bruge lidt forskellig frugtmos som topping.
Jeg synes ikke du skal øge ham yderligere i mængde. Det er fint, hvis han allerede kan spise en dl. så skal han ikke have mere, når han ikke er ældre. Derimod kan du begynde at give ham skemad to gange dagligt - det er altså bedre at han spiser 3/4 dl. skemad x 2 dagligt end 1½ dl. en gang dagligt selvom det mængdemæssigt er det samme. Ved siden af skal han så ammes så hans mælkebehov bliver dækket.
Du må gerne starte med lidt grøntsagsmos om aftenen og det er fint at starte med kartoffelmos og gulerod. Du kan også give ham mos med blomkål og broccoli hvis der skal være lidt mere variation.
For ikke at give hans lille mave en chok, så er det en rigtig god idé at du bibeholder grøden som han plejer at få de dage, hvor du introducerer grøntsagsmos, så han ikke får to forskellige ting samme dag. Du kan også med fordel mixe grød og grøntsager lidt for at gøre overgangen lidt blidere. Du kan f.eks. godt tage en ren risgrød og bruge gulerodsmos som topping i stedet for frugtmos. Stille og roligt kan gulerodsmosen så udgøre mere og mere og tilsidst kan han få en ren grøntsagsmos om aftenen.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre, har evt. behov for en lille morgenamning når han vågner og dagen begynder
Formiddag 9.30: Ammes
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse, boghvede, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16-17: Ammes
Sover herefter sin tredie lur
Aften 18: Grøntsagmos af kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 20-21
Sen aften 23-24: Flaske med vælling og evt. amme, hvis han har brug for det.
Nat 23-05: Evt. ammes x 1 midt nat. Jeg ved fra dit tidligere brev at han er begyndt at sove igennem og det er super flot - mere end du kan forvente :o)
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske