Brev:
Gode råd til renlighed
27. november 2008
Alder:
4 år
Gode råd til renlighed
Hej Helen.
Vi har et stort problem, som vi snart ikke ved hvad vi skal gøre ved. Håber at du kan hjælpe os lidt videre.
Kort fortalt: Dreng på 4, har altid skulle bruge lidt længere tid til at vænne sig til nye ting/mennesker, end de fleste andre børn.
Han har været næsten et helt år om at vænne sig til børnehaven og være tryg ved personalet. Vi har haft store problemer i starten med at de glemte op til flere gange at skifte ham, så vi fik en meget rød og ked af det dreng hjem hver dag.
Vi bankede i bordet og efter noget tid gik det ok. i sommers havde vi så held med, at få ham til at smide bleen om dagen og tisser flot på wc, uden uheld.
Men han nægter at lave stort på wc. Vi har prøvet alt! Aldrig skældt ham ud, men opfordret ham til at prøve på wcét. Vi har læst i bøger, sunget og prøvet at aflede ham, men han kan og vil simpelthen ikke.
Han holder sig hele dagen, men når vi så kommer hjem begynder "festen" han skal have ble på og så laver han mellem 3 og 8 gange, det er ligesom han ikke kan gøre sig færdig. Det er ved at gå mig og min mand på nerverne at al vores tid om eftermiddagen skal bruges til at skifte ham.
Han vil meget gerne springe rundt og lege selvom han har en fyldt ble, det er ligesom at han er helt ligeglad med at sidde med det. Men ellers er han skrækslagen for at komme til at lave i bukserne og kan gå helt i panik hvis jeg ikke kommer hurtigt nok med bleen.
Vi vil meget gerne have den ble helt væk og derfor har vi sagt til ham at når han skal lave så er det på badevær. det foregår(selvom han har ble på) så han ligesom kan se at det er ikke legetid når man laver.
Er det ikke ok at han skal blive på badevær. imens han laver? Han er nemlig meget imod det.
Og så har vi foreslået ham om han vil prøve potten når han skal lave (han har ikke vil brugen den før) men er det for mange valg?
Nogle af vores venner har sagt at vi bare skal tage bleen fra ham og så er han jo tvungen til at bruge wcét, men den tror jeg ikke helt på. Hvad mener du?
Vi tager jo også hensyn til ham, fordi han lige er blevet storebror og ovenikøbet smidt sutten, som ellers går okay, dog bruger han dette som undskyldning når han laver ballade, at det er fordi han savner sin sut, men det er jo ikke nogen undskyldning;)
Håber du kan finde rundt i denne lange smørre.
Tak.
Venlig hilsen M.