Brev:
Manglende søvn i dagpleje, øreproblemer?
27. november 2008
Alder:
10 mdr.
Manglende søvn i dagpleje, øreproblemer?
Kære Helen.
SÅ er vi atter på banen med et par spørgsmål.
Tinus er nu godt 10 mdr og trives og udvikler sig godt. Han har kravlet i flere måneder og går efterhånden meget fint med let støtte og er begyndt at eksperimentere med at rejse sig og stå uden støtte. Han pludrer med stavelser, spiser godt og er faktisk bare rigtig dejlig glad og nem.
Sidst jeg skrev til dig handlede mine spørgsmål også om søvn - Tinus har aldrig været super god til det her med søvn men bedst som jeg havde skrevet sidst begyndte det faktisk at gå rigtig godt. Vi lagde ham på eget værelse og i løbet af kort tid sov han bedre og bedre om natten. Og nu er det efterhånden mere regelen at han sover igennem end at han vågner. Specielt de sidste 2 uger har han sovet super godt om natten, men men men...
Hans ellers søde dagplejemor som han er rigtig glad for kæmper hver eneste dag med at få ham til at sove. Han smiler til hende når vi kommer og vil nærmest ikke med hjem om eftermiddagen.
Jeg forstår virkelig ikke hvad der er gået galt - inden han startede i dagpleje havde en god stabil rytme hver dag hvor han sov 2 lure dagligt. Første lur ca kl 10 som ofte kun var 45 min, 2. lur kl 14 hvor han for det meste tog 1½ time. Nogen gange byttede han rundt og sov længe om formiddagen hvis natten havde været urolig, andre dage var begge lure lange. Efter han startede i dagpleje har kun sovet 2 x 30 min. Dp kæmper en kamp om at få ham til at sove og siger at han vågner med hyl og er meget ked af det og pjevset når hun taget ham op.
Inden han startede deroppe var han blevet så god til at falde i søvn at jeg kunne lægge ham, sige godnat, schhhh evt vugge 2 gange og så ellers gå så han selv faldt i søvn uden brok.
Dp mener at der kan været noget med ørene og jeg tænker da også at det ikke skader at få det tjekket. Men kan det virkelig være ørene når han sover så fint om natten? Han sover for det meste på maven om natten - gør det en forskel mht ondt i ørene? I barnevognen ligger han jo spændt fast i selen og kan højst komme om på siden. Vi har forsøgt at ligge puder osv under madrassen for at hæve hovedet lidt, men uden effekt.
Hvad tænker du?
Er virkelig ked af at det ikke bare kører og frygter lidt at dagplejen ender med at blive træt af ham, fordi det jo er ret krævende med sådan en lille størrelse der ikke vil sove. Min egen fornemmelse siger mig at han simpelthen bare har fået en rigtig dårlig oplevelse med at skulle sove om dagen og derfor er utryg ved det og ikke helt kan give sig hen og komme ned i den dybe søvn.
Når vi putter ham om aftenen er der ingen problemer, her giver vi ham flaske på værelset i mørke, lægger ham og siger godnat, går ud og så falder han selv i søvn efter lidt tid. En gang imellem er vi lige inde og give sutten en enkelt gang men oftest sover han bare. Han sover nu typisk fra 19 til 7 - 7.30.
Jeg har forsøgt at fortælle dp at Tinus tidligere har haft stor gavn af en fast rytme - er ikke helt sikker på at hun har en fast rytme ( hun er lige startet op og TInus var det første barn hun fik, der er kommet en dreng mere på 11 mdr der selvfølgelig sover rigtig godt ;0) ), men hun skal jo også lige lære børnene at kende og de skal skabe deres nye rytmer sammen.
Sidste weekend hvor vi skulle putte ham herhjemme var han noget sværere at få til at sove end vanligt og sov kun 30 min af gangen som i dagplejen....
Hvad er tegnene ellers på øreproblemer og tænker du at der kan være en sammenhæng? Han har ikke været forkølet længe, men synes han har rigtig meget ørevoks og ofte en del belægninger nærmest som indtørret mælk i det udvendige venstre øre. Hna piller sig ofte i øret, men har nu mest set det som et træthedstegn da det som regel er netop når han er træt!
Håber du hjælpe os lidt på vej endnu engang.
På forhånd tak
Tinusmor