Svar: Manglende søvn i dagpleje, øreproblemer?
27. november 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Tinusmor
Normalt vil mellemørebetændelse eller øget tryk i mellemørerne give problemer både med dagssøvn og nattesøvn ... Det lyder derfor usædvanligt, hvis Tinus kan sove igennem om natten og har øreproblemer, men at undersøge det skader jo aldrig :o) Ellers burde han også have feber, virke utilpas, være forkølet eller lignende hvis der var tale om mellemørebetændelse.
En anden mulighed er at nu hvor han sover så godt om natten, så behøver han måske mindre søvn om dagen. Måske bliver han puttet for tidligt og skal først puttes ½ time senere, måske er han allerede nået dertil, hvor han kun skal have en lur dagligt f.eks. sove fra kl. 12-14 ... Det er tidligt, jeg ved det, de fleste børn er mellem 12-18 måneder inden de kun kan nøjes med en lur, men jeg har set det før - at børn på 10 måneder har det bedst med en middagslur i stedet for to ...
Han sover jo en meget lang nattesøvn - faktisk sover han 12-12½ time om natten. Hans samlede søvnbehov ligger på ca 13½-14 timer i døgnet og det betyder at den time han sover om dagen faktisk er hvad han behøver. En halv time formiddag og en halv time om eftermiddagen var måske bedre givet ud som en sammenhængende time midt på dagen.
Og så spiller det naturligvis også ind hvordan der er rytme og om der er rytme. Du fortæller at dagplejer er helt ny og historien melder ikke noget om hvor stor erfaring hun har med børn. Hvis hun virker usikker, mangler struktur i dagligdagen osv. så smitter det naturligvis lidt af. Måske er hun lidt for sød og formår ikke at markere 'sovetid' som I f.eks. gør, når I putter ham med en flaske i mørket.
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o) Rigtig god jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske