Brev:
Gråzone
28. november 2008
Alder:
5 år, 2 mdr.
Gråzone
Hej Helen,
Jeg har før skrevet til dig vedr. vores kære to drenge på 3 og 5 år. Vi er i øjeblikket i et marte Meo forløb hvilket KUN kan anbefales. Godt nok er det grænseoverskridende at skulle sidde og se sig selv og vores hverdag på video men det er utrolig givende:-)
Vi er dog stødt på et issue omkring vores dreng på 5. Iflg. børnehaven har han svært ved at finde en gråzone ml. at være super glad til at være meget vred og ked af det. Han har svært ved at se når andre sætter grænser overfor ham. og er vist lidt styrende i de andres leg. It's my way or.....
Vi har fået at vide at vi skal være obs på det og forsøge at guide ham og lære ham at sætte ord på sine følelser. Jeg er klar over at det skal gøres, men ved ikke helt hvordan jeg skal komme igang. Eksempel: I går aftes sidder far og søn og tegner på computeren. Mor skal lige for et øjeblik overtage og der går lidt "ged" i den fordi jeg ikke kender programmet. Ergo kommer jeg til at tegne forkert. Min søn bliver rigtig gal selvom jeg virkelig forsøger at gøre det rigtigt. Han sidder og slår sig selv, kalder mig dumme mor og begynder at græde. Jeg siger til ham at jeg kan se at han bliver vred og at jeg vist heller ikke er specielt god til det. Han har svært ved at acceptere tingenes tilstand og fortsætter med at græde og kalde mig alverdens ting. Det skal lige siges at jeg har svært ved at nå ham når han knalder ud på den måde. Hvordan kommer jeg videre og støtter ham?
Kærligst Elsebeth