Svar: Gråzone
28. november 2008
Alder:
5 år, 2 mdr.
Kære Elsebeth
Hvor er det dejligt at høre at I er glad for Marte Meo og føler at det hjælper jeres familie :o)
Situationen du beskriver, hvor far og søn sidder og tegner og du laver lidt 'ged i det' fordi du ikke kender programmet tænker jeg er meget normalt og det er helt naturligt at din dreng bliver frustreret og ked af det.
Prøv at se det fra hans side - han sidder og hygger sig med sin far, de to er i deres egen verden, de har hinandens kontakt, deles om projektet og har det lige der rigtig godt sammen og hyggeligt. Så må far afbryde et kort øjeblik og du går så ind for at hjælpe - det føles dog sandsynligvis slet ikke som hjælp, det føles for din dreng som om at du overtage projektet, den hyggelige stund han havde med sin far er forbi og du gør det helt forkert. Hele verden ramler i lige det øjeblik.
Det er fint at du fortæller at du godt kan mærke at han bliver vred og det er også fint at du gør opmærksom på at du ikke er særlig god til det, at du er dum til det, for det mener han jo tydeligt. Men derudover skulle du måske sige undskyld eller i hvert fald beklage at den hyggelige stund med far er stoppet og at du ikke kan gøre det samme som far kan, at du prøvede at hjælpe og at du er ked af, at du ikke kunne.
Derudover kan du også fortælle ham lidt generelt om hvordan man nogle gange i en god mening kan komme til at gøre noget forkert og at man ikke gør det med vilje. At voksne også kan begå fejl og at du ligesom han, kan blive ked af det, når tingene driller og det ikke rigtig lykkes.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke og rigtig god jul til jer alle fire:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske