Svar: Flaske om natten, hvor længe?
29. november 2008
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Nu hvor din datter er 11 måneder, så lyder det umiddelbart rigtig fint med kun en flaske i døgnet og måske nogle gange to - alt efter, hvor meget hun generelt har drukket.
Hun sover rigtig længe om natten, hendes nattesøvn er meget lang, hvis hun sover fra 18-18.30 til 6.30 næste morgen og det er helt naturligt at hun vågner op og har brug for noget at drikke i dette tidsrum og at hun søger flasken fordi det er lettere for hende, når hun er træt og halvtsovende.
Derudover fortæller du at hun har problemer med ørerne og netop det at få en flaske og sutte og synke, udligner trykket og tager nogle af de ørersmerter hun har. Det er derfor dejligt for hende at få flasken, den hjælper hende til at sove bedre videre igen.
Jeg tænker at du lige i øjeblikket skal være lidt fleksibel. Nyd de nætter, hvor hun sover igennem ude at få hverken vådt eller tørt og de nætter, hvor hun så vågner og har brug for en flaske ekstra, så får hun det. Det er på grund af hendes ører samt behov for væske, at hun vågner.
Jeg synes ikke du skal begynde fast at introducere en flaske omkring midnat, da hun jo nogle nætter fint kan klare sig uden. Jeg synes det er bedre at lade hende få en flaske ekstra, de nætter hun har behov for det, så I ikke kommer ind i en vane, hvor I skaber det ekstra behov, men derimod langsomt får udtrappet flasken helt netop i takt med at hun ikke længere er forkølet, har øreproblemer osv.
Med hensyn til at ligge ned og få flaske, så skal du være opmærksom på at det er problematisk i forhold til hendes ører. Det at ligge ned og få flaske kan medføre risiko for mellemørebetændelse fordi det ændrer på trykket i det eustatiske rør i øret. Derfor vil det være en god idé, hvis du kan lejre hende, så hun stadig ligger lidt eleveret med hovedet, læg f.eks. en pude ind under hendes madras i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt og ligger lidt skråt. Hun er for lille til selv at ligge med en pude.
Gentagende forkølelser og væske i begge ører er rigtig hårdt for jeres datter og det er synd at så små børn ofte rammes af mellemørebetændelse. Det skyldes at deres eustatiske rør er kortere og smallere end hos voksne og hvis barnet er forkølelet, så kan der opstå en betændelsestilstand i mellemøret. Mellemørebetændelse er betændelse i det rum, som ligger bagved trommehinden.
Mellemøret er et luftfyldt slimhindebeklædt rum, som har forbindelse til næsesvælget gennem det eustakiske rør. Det eustakiske rør hjælper til at kunne udligne tryk og videre sende lydbølger. Røret åbnes kortvarigt, når man synker, eller når man puster kraftigt gennem næsen, og sørger derved for ventilation af mellemøret. Da hun er for lille til at kunne pudse næse, så hjælper det at sutte på en flaske og synke den lidt lune mælk ...
Så mit råd er altså at I fortsætter med flasken inden sengetid og giver jeres datter den ro som hun behøver. Hvis hun vågner en gang i løbet af natten og har behov for yderligere en flaske, så er det helt okay. Det er jo ikke store mængder hun drikker og det lyder ikke til at påvirke hendes indtag af mad i løbet af dagen eller lignende. Flaske 2-3 gange om natten er meget og prøv om ikke I kan undgå at komme op på så mange gange - måske vil en sut kunne hjælpe til trykudligning i stedet ... ellers så giv hende så lidt mælk som muligt af gangen, så hun får tørsten slukket, trykket i ørerne udlignet, men ikke fylder sig med mælk.
Rigtig god bedring med hende og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske