Brev:
En pinefuld nattetime
29. november 2008
Alder:
8 mdr.
En pinefuld nattetime
Kære Helen
Rose er 8½ måned nu og i trivsel på alle måder. Hun er stadig et storsmilende barn, maver sig rundt på gulvet og øver sig nu også i at skubbe numsen op og komme op på knæene. Hun snakker og synger meget og hun er også god til at underholde sig selv i lang tid ad gangen. Hun har ingen tænder, men spiser normalt fint og er god til at spise selv.
Men vi har stadig problemer med hendes nattesøvn. Man kan ikke kalde hendes søvnmønster decideret dårligt, men det er bare lidt småskidt hele tiden. Det passer ellers ikke til hende, synes jeg, for hun er i alle andre af sin tilværelses forhold god og villig til at samarbejde med os og hendes tålmodighed rækker langt. Generelt synes jeg, jeg har en god og præcis fornemmelse for hvad hun har brug for, men lige her kommer jeg til kort.
Kl. er nu 3.30 og Rose har været vågen en time. Det sidste nye tiltag på “nattesøvnsproblemlisten” er nemlig at hun vågner ved en 3-tiden (plus/minus en time) uden antydning af lyst til at sove igen.
Siden hun var 6 måneder har vi haft problemer med hyppige opvågninger om natten, hvilket helt klart var et udtryk for et stort nærværsbehov, som du og andre også sagde. Det gør hun ikke mere. Herefter fulgte nogle uger, hvor hun vågnede kriminelt tidligt, men det også overstået nu.
Her er en plan over en dag i Roses lille liv:
Kl. ca. 6-6.30 Ammes og putter eller sover lidt videre.
Kl.8 Grovkornsgrød (1½ dl) og vand af kop
Kl. 9-9.30 Formiddagslur i barnevogn, evt. lidt frugt og vand af kop først, hvis hun ikke er ved at segne. Sover ca.1½ time
Kl. ca 12.30 Frokost: rugbrød i hapsere, mos, øllebrød eller hvad vi nu finder på. Vand i kop
Kl. ca 13-13.30 Middagslur i barnevogn. Sover en lille time
Kl. 15.30 Ammes + lidt eftermiddagsmad - frugt, rugbrød, evt. lidt risgrød med frugt
Kl. 18-18.30 Aftensmad: enten voksen-mad eller grøntsagsmos med kød
Kl. 19 Aftengrød (1½ dl.) med frugt
Kl. 19.15 Puttes i egen seng i eget værelse og falder i søvn efter ca. 20 min.
Kl. 20-20.30 Vågner nogle gange inden hun falder i dyb søvn.
Kl.00-2.00 Vågner og skal have sut og/eller en tår vand. Hvis det bliver meget hyppigt kommer hun ind i vores seng.
…… og så har vi problemet. Hun vågner og er vågen. Hvis hun er kommet ind i vores seng kan man engang imellem nå at “fange” hende i søvnen og få hende til at falde i søvn igen, men ikke altid. Men ellers er der ingen forskel på om hun ligger i sin egen eller i vores seng. Hun er ikke blevet ammet om natten siden hun var 6 mdr., så det kan vist ikke være derfor.
Indtil vi indførte aftengrøden (for 10 dage siden), troede jeg hun vågnede fordi hun var sulten, men hun er begyndt at vågne alligevel.
Der er ikke sket nogle nye ting i hendes liv - andet end at far er kommet på barsel, så hun nu har os begge to herhjemme. Og det skulle vel kun påvirke i positiv retning? Vi går til babymusik og ser også familie og venner en del, men i hovedparten af tiden er vi hjemme, og tager tingene i Roses tempo.
Netop fordi vi er to kan vi sove på skift og er derfor ikke så ødelagte som man kunne forestille sig. Men de vågne timer om natten, er begyndt at blive ret pinefulde synes jeg og jeg frygter dem efterhånden lidt.
…..
Det er nu blevet morgen og Rose faldt i søvn kl. 5 efter at have sovet på min arm et stykke tid. Hun vågnede dog hver gang jeg prøvede at lægge hende, og vi endte med begge to at sove på den madras, hun nogle gange sover på i vores soveværelse.
Hun vågnede kl. 6.30, blev ammet og var frisk. Kl. er nu 11 og hun har kun sovet 30 min til formiddag. Hun har aldrig haft et specielt stort søvnbehov, men det her er da helt vildt!
Kan du se om hun mangler noget? Eller om vi har skruet hendes dagsplan helt forkert sammen? Er der noget vi kan gøre anderledes?
Bedste hilsen
Roses mor