Svar: En pinefuld nattetime
29. november 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Roses mor
Tak for dit dejlige brev og hvor skønt at I begge er hjemme og kan nyde Rose og være der for hende, det er guld værd :o)
Planen for dagen ser umiddelbart rigtig fin ud. Roses spiser fint og varieret og lyder til at trives og udvikle sig i rigtig fin retning. Du ammer hende i følge planen 2 gange dagligt - 3 amninger kunne måske være ønskeligt, men hvis du oplever at hun ikke virker tørstig eller søgende efter mælk om natten og da hun ikke er vant til amning om natten, så ligger problemet sandsynligvis ikke der ...
Det er rigtig godt at du er bevidst om at Rose hører til de børn som ikke har det største søvnbehov, det er der naturligvis forskel på og det må man tage hensyn til. Gennemsnitligt vil børn på Roses alder f.eks. sove 2½ time i løbet af dagen (præcis som Rose gør) og om natten vil de sove ca 11-11½ time, altså have behov for ca 14 timers søvn i døgnet. Rose sover fra ca 19.30 til 06.30 svarende til 11 timer, altså præcis som bøgerne foreskriver er et gennemsnitligt søvnbehov for hendes alder ... MEN tager man med at hun måske hører til de børn, som ikke behøver sove helt så meget som gennemsnittet, så er det måske 1 time for meget for Rose og derfor vågner hun om natten og hygger sig med det.
I princippet gør det jo ikke noget at hun vågner, hvis hun i øvrigt er glad, ligger og pludrer og har det sjovt om natten. Når hun finder ud af at det ikke er legetid, så ligger hun sig sikkert til at sove igen .. Men vågner hun og er ked af det og kræver jeres kontakt osv. for at kunne sove, så er det naturligvis ekstra hårdt for jer ...
Du fortæller at I putter hende ca 19.15 og at hun nogle gange vågner op kl. 20 inden hun endelig falder i søvn. Måske er det derfor et forsøg værd først at putte hende 19.45, for at se om det kan gøre en forskel ...
Med til alt dette hører naturligvis også tankerne omkring hendes alder, udviklingsspring, at hun øver sig i at kravle og bliver ligeså frustreret over endnu ikke at kunne om natten, som hun gør om dagen. At vågne op med gråd, fordi man endnu ikke mestrer at finde en god stilling at sove videre i hører derfor alderen til.
Hun vil også naturligt drømme mere, være mere tryghedssøgende og søge større fysisk kontakt end I tidligere har oplevet, hun er i separationsfasen og det mærkes også om natten ...
Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre på vej, rigtig god jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske